Mondriaan tot Dutch Design jaar 2017 levert 110 miljoen euro op
Het Mondriaan tot
Dutch Design themajaar trok in totaal 600.000 bezoekers en is met circa 110
miljoen euro aan totale bestedingen van de bezoekers succesvol verlopen. Van de
600.000 zijn naar schatting 120.000 internationale bezoekers (20 procent) naar
het themajaar gekomen. De buitenlandse bezoekers zorgden voor ruim 75 miljoen
aan bestedingen. De mediawaarde maakt het jaar minstens zo interessant.
Ter vergelijking, in 2015 stond Vincent van Gogh centraal in de grote
internationale marketingcampagne ter gelegenheid van zijn 125ste sterfjaar.
Bijna 1 miljoen internationale bezoekers kwamen voor Van Gogh naar Nederland en
zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. Dutch design doet het goed
maar kan niet tippen aan het effect van de grote Nederlandse schilders in
themajaren.
Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar is een initiatief van NBTC Holland
Marketing in samenwerking met 32 partners door het hele land. De aanleiding
voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl
werd opgericht in Leiden.
Dutch Design verspreid over Nederland
"Door samen met verschillende regio’s en steden te investeren in een
aansprekend thema, inspireer je met name internationale gasten tot bezoek aan
plekken waarmee ze vooraf nog niet bekend waren. Zo hebben onder andere steden
en regio’s zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen
meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding
van internationale bezoekers werkt,” aldus Conrad van Tiggelen, directeur
marketing NBTC.
Wereldwijd ruim 15 miljoen mediawaarde
Dat het Mondriaan tot Dutch Design jaar hét jaar was voor de kunst- en
designliefhebber om Nederland te bezoeken, is ook bij de internationale media
niet onopgemerkt gebleven. In totaal hebben ruim 150 internationale
journalisten waaronder de New York Times, Le Monde, De Morgen en Wallpaper
kennisgemaakt met de vele tentoonstellingen en evenementen die werden verzorgd
tijdens het themajaar.
"Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar zorgde voor een grote boost wat
betreft internationale media-aandacht voor Eindhoven als designstad, maar ook
voor Dutch Design Week als het festival voor de toekomst van design voor een
internationaal publiek,” aldus Raffaela Vandermühlen, Dutch Design Foundation.
In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 15 miljoen euro aan mediawaarde
gerealiseerd in honderden print en online publicaties.
Nederland rijker aan culturele iconen
Het succesvolle themajaar draagt bij aan een rijkere reputatie van ons land met
betrekking tot het aanbod van culturele iconen, meldt NBTC. Waar Nederland
voorheen vooral werd geassocieerd met Rembrandt en Van Gogh, maken
internationale bezoekers tegenwoordig ook kennis met Dutch Design en de
befaamde kunstenaars uit de periode van De Stijl, zoals Theo van Doesburg, Bart
van der Leck, Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan. De tentoonstellingen en
evenementen die tijdens dit themajaar zijn georganiseerd laten zien dat Nederland
trots mag zijn op kunstenaars van toen en nu.