Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen
Op donderdag 21 december 2017, de laatste dag voor het kerstreces van politiek Den Haag, komt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in actie tegen dominante online boekingsbedrijven. Horecaondernemers uit het land komen naar de Tweede Kamer in Den Haag om duidelijk te maken dat het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen, meldt KHN.
Platforms worden slapend rijk
KHN legt de nadelen van de sterke online boekingskanalen uit: "Voor de horeca
komt de Kerst er aan, de drukste periode
van het jaar. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor
kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten
thuisbezorgd worden dan ooit. Dat lijkt allemaal zonneschijn. Maar terwijl de
horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd
te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme
tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen
de laagste prijsgarantie af.”
Pizzapunt voor Tweede Kamerleden
Daarom komt KHN in actie. We bieden Tweede Kamerleden van de commissie Economische
Zaken en Klimaat donderdag 21 december a.s. een pizza aan. Uit deze pizza is
een punt van 13% (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale,
beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl,
Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.
KHN: "Met deze actie vragen we Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk
speelveld voor horecaondernemers ontstaat. Iets dat in de landen om ons heen al
geregeld is. Waarom is dat er dan in Nederland niet?”