Geplaatst op: 21-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Op donderdag 21 december 2017, de laatste dag voor het kerstreces van politiek Den Haag, komt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in actie tegen dominante online boekingsbedrijven. Horecaondernemers uit het land komen naar de Tweede Kamer in Den Haag om duidelijk te maken dat het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen, meldt KHN.


Platforms worden slapend rijk
KHN legt de nadelen van de sterke online boekingskanalen uit: "Voor de horeca komt de Kerst er aan, de drukste periode van het jaar. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten thuisbezorgd worden dan ooit. Dat lijkt allemaal zonneschijn. Maar terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af.”


Pizzapunt voor Tweede Kamerleden
Daarom komt KHN in actie. We bieden Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat donderdag 21 december a.s. een pizza aan. Uit deze pizza is een punt van 13% (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.


KHN: "Met deze actie vragen we Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. Iets dat in de landen om ons heen al geregeld is. Waarom is dat er dan in Nederland niet?”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, groei, economie, uitgaven, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.