Geplaatst op: 29-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantietrends voor 2018

Vakantietrends voor 2018
Nederlanders besteden voor het komende vakantieseizoen twintig procent meer aan vakanties dan het voorgaande jaar. De Canarische Eilanden, Griekenland, Turkije en Egypte zijn de grootste stijgers. Ook de boekingen voor Nederland zitten flink in de plus. Dat blijkt uit de Vakantievergelijker van D-reizen die de boekingen voor het nieuwe seizoensjaar (1-11-2017 / 30-10-2018) onder de loep nam. De top 3 vakantietrends voor 2018 zijn volgens D-reizen regionaal vertrek, cruises en verre reizen met familie.


Verschuivingen in Top 10

Nieuwkomer in de bovenste regionen van de top 10 bestemmingen in 2018 is Griekenland; met 30% een opvallende stijger. Ook het geplaagde Turkije en Egypte kunnen volgend jaar rekenen op een flinke toename van Nederlandse reizigers, ten koste van de VS en Frankrijk. Ook weekendjes weg in eigen land lijken een impuls te hebben gekregen, met een stijging van 21%. Hieraan liggen waarschijnlijk de D-deals – een initiatief van D-reizen en VakantieXperts, waarbij hotelarrangementen en korte vakanties tegen hoge kortingen worden aangeboden – ten grondslag


Top 10 bestemmingen vertrek 2018:

1. Canarische Eilanden (+8%)

2. Spanje (+1%)

3. Griekenland (+30%)

4. VS (-6%)

5. Turkije (+38%)

6. Egypte (+46%)

7. Frankrijk (-6%)

8. Nederland (+21%)

9. Portugal (-1%)

10. Oostenrijk (-3%)


Top 3 meest geboekte streken onveranderd

Op basis van de boekingen tot nu toe is de top 3 van meest geboekte streken in het nieuwe jaar onveranderd ten opzichte van 2017. Gran Canaria, Tenerife en de Rode Zee kunnen rekenen op de meeste Nederlandse toeristen.


Klein is het nieuwe groot

Naast de verschuivingen in reisbestemmingen signaleert D-reizen dat de toerist van de toekomst vooral gecharmeerd is van ‘klein’: plekken die nog niet zijn ontdekt door het massatoerisme (denk aan Calabrië en Costa de Huelva) en/of kleinschalige accommodaties. Vooral het gevoel om bij de lokale bevolking aansluiting te vinden, spreekt aan. De cruise blijft ook in het nieuwe jaar onverminderd populair. Opvallend is dat we vaker kiezen voor avontuur: op een verre reis met het hele gezin of fly-camp. Ook vergezellen de grootouders de (klein)kinderen vaker op vakantie. Vanwege de aanhoudende drukte op onze nationale luchthaven, verruilen we Schiphol in 2018 meer voor de regionale luchthaven of zelfs voor het buitenland (bijv. Düsseldorf en Münster).


Vakantietrends 2018:

1. Regionaal vertrek

2. Cruise

3. Verre reizen met familie

4. Fly-camp

5. Meerdere generaties

6. Lokaal

7. Kleinschalige accommodaties

8. Nog niet ontdekt door massatoerisme
Trefwoorden: vakanties, trends, uitgaand toerisme, binnenlands toerisme, bestemmingen, reisbranche

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Sunny Cars richt pr op landelijke media
Pr-bureau nxt agency meldt de samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars aan. De samenwerking richt zich op het positioneren van Sunny Cars als thought leader in de autoverhuurbranche. Data gaat meer een rol spelen in de pr-strategie.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...