Geplaatst op: 02-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Steeds meer ouderen op sociale media

Steeds meer ouderen op sociale media
Bron: Pixabay
Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Van de 65- tot 75-jarigen maakt 64 procent gebruik van social media en van de 75-plussers is dat nog altijd 35 procent. Ook onderweg zijn ouderen steeds vaker online. Het verschil met andere leeftijdsgroepen is evenwel nog steeds erg groot. Daar ligt het gebruik van social media boven de 80 procent. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS over online activiteiten van Nederlanders.


Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het socialemediagebruik de laatste jaren een vlucht genomen. In 2017 zei 64 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent.


Ook het socialemediagebruik van 75-plussers is gegroeid, vooral in 2017. Toen gaf 35 procent aan gebruik te hebben gemaakt van sociale media, in 2016 was dat nog 22 procent en in 2012 nog maar 5 procent. In de jongste leeftijdsgroepen maakt vrijwel iedereen gebruik van sociale media. Van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder samen is dat 85 procent.



Ouderen ook steeds vaker onderweg online

Steeds meer oudere internetgebruikers gaan ook buitenshuis online: 61 procent van de 65- tot 75-jarige internetgebruikers en 33 procent van de 75-plussers deed dat in 2017. Vijf jaar eerder was dat nog achtereenvolgens 16 en 4 procent. Iets meer dan de helft van 65- tot 75-jarigen gebruikte daarvoor de mobiele telefoon of smartphone. Onder ouderen van 75 jaar en ouder lag dat met iets meer dan 20 procent lager. Na de mobiele telefoon of smartphone is de tablet met 32 procent (65 tot 75 jaar) en 19 procent (75+) het populairst voor het internetgebruik. In totaal maakt ruim 82 procent van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruik van mobiel internet.


65-plussers lezen graag een krant online

Van de 65- tot 75-jarigen zegt 75 procent het internet te gebruiken voor het zoeken van informatie over goederen en diensten, gevolgd door het ‘zoeken naar informatie over gezondheid’ (60 procent) en het lezen van de krant (58 procent). Mensen van 75 jaar en ouder laten dezelfde voorkeur zien maar in deze leeftijdscategorie liggen die percentages met 46 procent (informatie over goederen en diensten), 37 procent (informatie over gezondheid) en 34 procent (kranten) iets lager.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/52/steeds-meer-ouderen-op-sociale-media
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: internet, social media, ouderen, senioren

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...