Geplaatst op: 15-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?
Van de reizigers die kiezen voor een verre reis vindt 89 procent aandacht voor de natuur het belangrijkste aspect van duurzaamheid op reis. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van verre reizen-specialist Better Places onder 236 reizigers.


In totaal hebben 236 reizigers die in 2017 op reis gingen met Better Places een enquête ingevuld over duurzaam reizen. Daaruit blijkt onder meer dat reizigers aandacht voor de natuur het belangrijkste vinden. Maar liefst 89 procent van de respondenten gaf aan dat aspect het belangrijkste te vinden. Daarna volgden aandacht voor mensen (69%), eerlijke handel (61%), aandacht voor dieren (52%) en klimaatverandering (47%). Armoedebestrijding wordt het minst belangrijke aspect gevonden bij de verre reizen (44%).

Nuance hoge percentages
Deze percentages vallen hoog uit. Helga van Leur gebruikte het onderzoek ook kort in haar presentatie tijdens het ANVR duurzaamheidscongres Changes in Tourism op 10 januari tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs. De reizigers van Better Places zijn al sterk gericht op duurzaam leven. Daarbij  meldt het bedrijf dat deze aanname voor een groot deel van de klanten klopt. Een kleiner deel laat zich niet leiden door het duurzame karakter van dit reisbedrijf en boekt vanwege het aanbod. Het onderzoek laat wel duidelijk zien dat als mensen al sterk letten op duurzaam leven wat zij dan belangrijk vinden bij duurzaam reizen.


Compensatie CO2-uitstoot belangrijk bij kiezen reisaanbieder

Reizigers die kiezen voor een duurzame reisorganisatie doen dat niet voor niets. Meer dan de helft (63%) van de deelnemers geeft aan de aandacht voor duurzaamheid belangrijk te vinden bij de keuze voor een reisaanbieder. Een ruime meerderheid (55%) vindt het daarnaast belangrijk dat de CO2-uitstoot van de reis gecompenseerd wordt, wat bij Better Places het geval is. Circa 18 procent vindt dit zelfs heel belangrijk. Better Places was de eerste reisorganisatie in Nederland die in 2016 de CO2-uitstoot van al haar reizigers - inclusief de vlucht - zelf is gaan compenseren. Inmiddels volgen meer reisorganisaties, zoals Koning Aap en Riksja.


Minder plastic op reis

De reductie van plastic afval is ook een hot topic in de reisbranche. Daarom geeft Better Places haar reizigers een hervulbare waterfles mee op reis. Dit bespaart al snel twee plastic waterflesjes per persoon per dag. Tweederde van de respondenten vindt dit positief. Helaas blijken er in de praktijk maar weinig punten te zijn waar reizigers de hervulbare waterfles kunnen vullen.


Better Places werkt er hard aan om hier verandering in te brengen. Zo steunt de reisorganisatie het initiatief ‘Refill Bali’, een app met een kaart waarop 250 ‘refill stations’ staan aangegeven, plekken waar je je waterfles kunt bijvullen met drinkwater. Ook stimuleert Better Places lokale reisexperts en hotels om grote hervulbare waterflessen beschikbaar te stellen voor reizigers.


Duurzaamheid belangrijke factor voor groei

Volgens directeur Saskia Griep is aandacht voor duurzaamheid een belangrijke factor voor groei. "Better Places heeft sinds de start in mei 2015 bewezen dat je als duurzaam bedrijf zeer succesvol kunt zijn.” De reisorganisatie groeide in omzet van 880.000 euro in 2015 naar 6,3 miljoen euro in 2017. Ruim 4.000 reizigers boekten in 2017 een reis bij Better Places. Zij beoordeelden de organisatie met gemiddeld een 9,1. Inmiddels is er ook een Duitse en Engelstalige website.

Better Places is een social enterprise en doneert elk jaar tien procent van haar winst aan positieve initiatieven die de wereld een beetje beter maken. Dit jaar doneerde het bedrijf onder meer 5.000 dollar aan Refill Bali.


Over het onderzoek

De data in dit persbericht zijn verzameld op basis van een online enquête die is verstuurd naar 727 reizigers die in 2017 op reis geweest met Better Places. De enquete is ingevuld door 236 reizigers. Zij reisden naar landen als India, Vietnam, Madagaskar, Zuid-Afrika, Peru, Cuba, Colombia, Costa Rica, Indonesië, Suriname, Jordanië en Tanzania.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.