Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme

Rondetafelgesprek Tweede Kamer over spreiding toerisme
Foto: Shutterstock / EggHeadPhoto
Vandaag organiseert de Tweede Kamer een Rondetafelgesprek met de branche over de spreiding van het toerisme in Nederland. Vertegenwoordigers van gemeenten en de branche en experts gaan in gesprek met de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat.

In 2017 hebben 17,6 miljoen internationale bezoekers ons land bezocht. Momenteel bezoeken veel gasten Amsterdam, Giethoorn, Kinderdijk, Volendam en andere hotspots, met zwaardere belasting als gevolg. Op basis van prognoses van de Wereld Toerisme Organisatie van de VN, zou Nederland in 2030 nog eens 7 miljoen extra internationale bezoekers kunnen verwachten. Als we nu niets doen bezoeken onze toekomstige gasten dezelfde plekken op dezelfde momenten. Spreiding van onze gasten is daarom noodzakelijk zodat steden, streken en dorpen in Nederland bruisend en leefbaar blijven. De verwachte groei biedt een groot sociaal-economisch potentieel en kansen om de positie van steden en streken de komende jaren te versterken.


Investeren in bestemming Nederland

Volgens de voorzitter van Gastvrij Nederland, Kees van Wijk moet worden geïnvesteerd in de bestemming Nederland door spreiding van bezoekers, de fysieke en digitale bereikbaarheid worden verbeterd, een effectieve binnenlandmarketing worden gevoerd en routenetwerken geborgd. Ook NBTC Holland Marketing onderschrijft dat.


Dat spreiding van internationale bezoekers werkt, heeft NBTC bewezen met onder andere het themajaar van afgelopen jaar: Mondriaan tot Dutch Design. "De landelijke samenwerking rond dit thema, met partners van Drachten tot Bergeijk, is een mooi voorbeeld van hoe we op het moment de focus leggen op spreiding van internationale bezoekers. De afgelopen twee jaar hebben we met ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken en partners een eerste start kunnen maken met de ‘HollandCity-strategie’. We merken echter dat er meer nodig is dan alleen vernieuwende promotie van Nederland. We moeten nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, de ontwikkeling van nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningen”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


"Door een integrale aanpak kan de verwachte bezoekersgroei in goede banen worden geleid, terwijl de BV Nederland voluit profiteert van de toenemende bestedingen en werkgelegenheid”, schrijft Van Wijk die ook pleit voor het ontwikkelen van nieuwe bestemmingen en aanbod.


Position paper Duurzaam ruimte en richting geven

In haar position paper Duurzaam ruimte en richting geven aan het groeiend bezoek in en aan Nederland doet de sector een oproep aan de Rijksoverheid om een integrale voorwaardenscheppende, interdepartementaal gedragen visie op de bezoekerseconomie te ontwikkelen die langs publiek-private weg kan worden uitgevoerd. Concreet betekent dit dat Gastvrij Nederland de Rijksoverheid vraagt om:

  • middelen ten behoeve van een volwaardige uitwerking van de Holland City Strategie;

  • realisatie te faciliteren van de meerdaagse ov-pas mét contactloos in- en uitchecken en contactloos betalen;

  • duidelijke afspraken te maken met decentrale overheden over de investeringen in de kwaliteit van landelijke routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen;

  • een financiële impuls te geven aan de doorontwikkeling van het Programma Nationale Parken in Nederland met aandacht voor de (internationale) marktpositionering en (collectieve) marketing hiervan.

Groeiende economische impuls

De gastvrijheidssector levert een onmisbare en groeiende impuls aan de economie en is goed voor ruim € 75 miljard aan bestedingen. Bezoekers zorgen voor werkgelegenheid en versterking van voorzieningen zoals horeca, winkels en cultureel aanbod. De gastvrijheidssector creëert in Nederland zo’n 640.000 banen, ook banen die voor kwetsbare groepen in de samenleving, zoals laaggeschoolden, een opstap kunnen zijn.


Daarnaast zorgen recreatie en toerisme ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft. Ook draagt ze bij aan een positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland, hetgeen weer van belang is voor het aantrekken van bedrijven en kenniswerkers. Zo levert de sector een belangrijke bijdrage aan welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang.


Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/PositionPaperGastvrijNederlandhoorzittingTK24012018.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, inkomend toerisme, economische betekenis, voorwaarden

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...