Geplaatst op: 26-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Serviced Apartments snelst groeiende segment binnen hotellerie

Serviced Apartments snelst groeiende segment binnen hotellerie
De markt voor serviced apartments is het snelst groeiende segment binnen de hotelindustrie in Nederland, blijkt uit een nieuw markrapport van Horwath HTL. Het aantal aanbieders van serviced apartments is de afgelopen drie jaar exponentieel toegenomen. Mede dankzij de toename van het aanbod, is ook de vraag sterk gegroeid. Hierdoor zijn zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs van serviced apartments gestegen.


Het rapport is op 24 januari 2018 gepresenteerd tijdens Serviced Apartment Summit Europe: Recharge 2018 in Zoku Amsterdam.


Hoge bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen

De bezettingsgraden en kamerprijzen van serviced apartments zijn ondanks de snelle groei in het aanbod in 2017 gestegen. De gemiddelde bezettingsgraad steeg 73% in 2016 naar 79% in 2017 en de gemiddelde kamerprijs van € 119 naar € 126. De stijgingen resulteren in een 15% hogere omzet per appartement, van € 87 in 2016 tot € 100 in 2017.

Voor 2018 projecteren bijna alle geënquêteerde serviced apartments aanbieders een verdere stijging van bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs. Hierdoor stijgt de omzet per appartement naar verwachting nog eens met 6% in 2018.


Serviced apartments trekken meer toeristen

In 2017 was circa 60% van de service apartments gasten zakelijk gerelateerd, terwijl 40% toeristische gasten waren. In Amsterdam is het aandeel toeristen groter dan in andere steden.


Traditioneel waren serviced apartments primair gericht op zakelijke en overheidsgasten, die meerdere maanden verbleven gedurende tijdelijke of nieuwe aanstellingen. Privégasten maakten gebruik van serviced apartments voor tijdelijk verblijf na een ramp of een scheiding, of tijdens een verbouwing. De laatste jaren hebben serviced apartments zich meer op de hotelmarkt begeven, en worden naast langere verblijven ook kortere verblijven van één tot vijf nachten toegestaan. Als gevolg hiervan richten serviced apartments zich ook op de toeristische markt, en concurreren ze rechtstreeks met hotels.


Meeste gasten blijven tussen zeven en dertig nachten

In 2017 bestond 24% van de serviced apartments markt uit verblijven van minder dan drie nachten, terwijl 20% van de gasten drie tot zeven nachten verbleef. De grootste groep gasten, 35%, verbleef tussen zeven en dertig nachten. In totaal echter verbleef bijna 45% minder dan zeven nachten. Slechts 20% van de gasten verbleef meer dan dertig nachten, en slechts 1% verbleef meer dan 180 nachten. In Amsterdam is de gemiddelde verblijfsduur duidelijk langer, waarbij meer dan 46% van de gasten tussen zeven en dertig nachten verblijft, en slechts 35% minder dan zeven nachten. In andere steden verblijft meer dan 54% van de gasten minder dan zeven nachten.


Snelle groei van het aanbod

De markt voor serviced apartments in Nederland wordt gedomineerd door 27 grote aanbieders, met in totaal ruim 3.500 appartementen. Hiervan ligt 56% (1.900 appartementen) in de Metropoolregio Amsterdam. In de afgelopen 3 jaar zijn zeker 17 nieuwe vestigingen met serviced apartments geopend, met in totaal ruim 2.000 appartementen.


Recent zijn vestigingen geopend door lokale onafhankelijke ondernemers (zoals Cityden Up, Zoku en Hotel2Stay), door hotelketens (zoals Amrâth Apart-Hotel, Premier Suites Plus en Element) en door internationale serviced apartments aanbieders als B-aparthotel en Eric Vökel.


De snelle groei houdt naar verwachting de komende jaren aan. Minstens 12 nieuwe vestigingen staan op de planning, met een totaal van minstens 1.100 nieuwe appartementen tot 2020.


Serviced apartments – nieuw segment binnen de hotellerie

Doordat de markt van serviced apartments vanuit verschillende invalshoeken wordt benaderd, is er geen eenduidige definitie. Vanuit de hotelmarkt gezien is sprake van een langer dan gemiddeld verblijf, en worden de appartementen als ‘extended stay’ of ‘long stay’ genoemd. Ook short-stay en aparthotels vallen binnen de markt van serviced apartments.


In het verleden had de markt van serviced apartments in Nederland een eigen positie, separaat van de hotelmarkt. Gedurende de laatste paar jaar is deze positie veranderd. Eén van de redenen daarvoor is dat steeds meer hotelketens en hotels kamers of appartementen specifiek inrichten en in de markt zetten voor extended stay verblijf. Een andere reden is dat steeds meer extended stay accommodaties de appartementen ook per nacht verhuren en daarmee concurrentie bieden voor hotels. Als gevolg van deze ontwikkeling kan de serviced apartments markt worden gezien als een deel van de hotelmarkt.


Over het Horwath HTL Marktrapport Serviced Apartments

Het marktrapport Serviced Apartments, uitgebracht door Horwath HTL, geeft een algemene introductie tot de serviced apartments markt en geeft een overzicht van de uitkomsten van een onderzoek, uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2017. In het onderzoek zijn de resultaten verzameld van 18 bedrijven met in totaal 1.800 appartementen in Nederland. 56% van de deelnemende appartementen zijn gelegen in de Metropoolregio Amsterdam, en 44% in de overige grote steden.

Link: http://horwathhtl.nl/publicaties/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     




       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    26/11/24
    KLM wil lonen bevriezen
    Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
    26/11/24
    Exclusief voor leden
    KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
    Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
    25/11/24
    Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
    De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
    25/11/24
    Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
    Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
    25/11/24
    Exclusief voor leden
    Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
    Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
    25/11/24
    De beste en populairste website in de vrijetijdssector
    Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    29/11/24 t/m 30-11-24
    29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
    Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...