Geplaatst op: 31-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Luchtvaart groeit snel: +8,4 procent

Luchtvaart groeit snel: +8,4 procent
Bron: Pixabay
Het aantal passagiers dat reist via de vijf grote Nederlandse vliegvelden groeit snel. Amsterdam Schiphol, Eindhoven, Rotterdam The Hague, Groningen Eelde en Maastricht Aachen zagen in 2017 ruim 76,2 miljoen passagiers aankomen en vertrekken, een groei van 8,4 procent wat betekende dat 5,9 miljoen extra passagiers werden verwerkt. Dit meldt het CBS in het nieuwe dossier luchtvaart.


Grootste luchthaven van Nederland is Schiphol met 68,4 miljoen passagiers. Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland en verwerkte in 2017 bijna 5,7 miljoen passagiers. Rotterdam The Hague volgde met ruim 1,7 miljoen reizigers. Het sterkste groeide de luchthaven Groningen Eelde (+32 procent), gevolgd door Eindhoven (+19 procent) en Schiphol (+8 procent).


Weer record voor Schiphol

Amsterdam Schiphol had in 2017 met 68,4 miljoen opnieuw een recordaantal passagiers, 7,7 procent meer dan het jaar ervoor. Al sinds 2009 ziet Schiphol het aantal aangekomen en vertrokken passagiers jaarlijks toenemen. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) steeg met 3,7 procent tot bijna 497 duizend bewegingen in 2017. Dit ligt net onder de afgesproken norm van het Aldersakkoord uit 2008, waarin werd vastgelegd dat Schiphol tot 2020 niet meer dan 500 duizend vliegbewegingen per jaar mag uitvoeren. Dat het aantal passagiers sneller stijgt dan het aantal vliegbewegingen hangt samen met het gebruik van grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad per vlucht.


Figuur 1: Passagiers op Schiphol Airport

Bron: CBS


Schiphol is met 68,4 miljoen passagiers de derde luchthaven binnen de Europese Unie. De Amsterdamse luchthaven is daarmeena Londen Heathrow (75,8 miljoen) en Parijs Charles de Gaulle (66,0 miljoen) een belangrijk Europees knooppunt, maar blijft de luchthaven van Frankfurt (60,7 miljoen) voor.


Figuur 2: Passagiers op Europese luchthavens

Bron: Eurostat


Sterke groei passagiersvervoer op Eindhoven

Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, zag in 2017 bijna 5,7 miljoen reizigers aankomen of vertrekken, ruim 19 procent meer dan in 2016. Dit is de sterkste groei sinds 2012 voor deze luchthaven. Via Rotterdam The Hague vlogen ruim 1,7 miljoen passagiers, bijna 5,4 procent meer dan in 2016. Groningen Eelde liet met ruim 32 procent de sterkste groei zien. Op Maastricht Aachen daalde het aantal passagiers met 5,1 procent; wel werd meer vracht vervoerd. Groningen en Maastricht vervoeren relatief weinig passagiers: slechts 0,5 procent van alle vliegpassagiers vloog via deze luchthavens.


Wat betekent de luchtvaart voor de Nederlandse economie?

De bijdrage van het ‘vervoer door de lucht’ (ruwweg de vliegmaatschappijen) aan de Nederlandse economie is ongeveer een half procent. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht kromp in 2009 sterk, maar groeide daarna sterk en lag in 2016 al 45 procent hoger dan het niveau van voor de crisis. De werkgelegenheid is daarentegen gekrompen. In 2016 waren er in het vervoer door de lucht 22 duizend vte’s actief, 3 duizend minder dan in 2006.


Wat stoot de Nederlandse luchtvaart uit?

In 2016 stootte de Nederlandse luchtvaartsector bijna 13 miljard kilo aan CO2 uit, inclusief de uitstoot in buitenlandse luchtruimen. De uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, zit er niet in. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie ligt de laatste jaren rond de 6,5 procent. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale uitstoot van broeikasgassen, in zogeheten broeikasgasequivalenten, is kleiner, minder dan 6 procent. Dit komt omdat de luchtvaart weinig lachgas en methaan uitstoot.


Figuur 3: CO2-uitstoot Nederlandse luchtvaart

Bron: CBS

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-luchtvaart
Trefwoorden: Luchtvaart, luchthavens

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.