Versterking openbaar vervoer Randstad
Staatssecretaris
Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim 300 miljoen euro uit om
het spoor op het traject Den Haag - Rotterdam geschikt te maken voor het rijden
met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen
reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De trein zal in
de Randstad steeds meer lijken op de metro.
De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.
Van twee naar vier sporen
De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een bijna metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.
Tienminutentrein
De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste
spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting
door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die
is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n
‘tienminutentrein’ rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu
zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting en tussen Utrecht en
Houten Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: reizen, vervoer, bezoekers, toerisme