Geplaatst op: 08-02-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Bijna driekwart van de Nederlanders nog nooit op wintersport is geweest, terwijl een kwart dat graag doet. Sneeuwliefhebbers boeken hun wintersport voornamelijk in de laatste maanden van het jaar. Zestig procent van de Nederlanders wil de komende drie maanden een buitenlandse vakantie boeken. Bij de keuze voor een vakantie zijn de locatie en de prijs de belangrijkste keuzefactoren. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder zo’n 6.500 consumenten dat is gehouden tijdens de week van de Vakantiebeurs.


De 6.500 consumenten zeggen vooral in de eerste helft van het jaar een zomerse strandvakantie te boeken, terwijl de tweede helft van het jaar in het teken staat van het boeken van stedentrips. Om de geboekte bestemming te bereiken, stapt men voor meer dan de helft van de vakanties in het vliegtuig; de auto volgt als goede tweede. 65+-ers daarentegen pakken eerder de bus of maken een cruise.


Als we een keuze maken voor een vakantiebestemming letten we er vooral op of het een goede en rustige locatie is, en of de prijs aantrekkelijk is. Voor jongeren tussen 18 en 34 jaar is de laagste prijs vaak doorslaggevend.


Meerderheid wil binnen drie maanden boeken

Dat de Nederlander een reislustig volk is, komt duidelijk naar voren: maar liefst 60% van de ondervraagden heeft de intentie om in de komende 3 maanden weer een buitenlandse vakantie te boeken. Het boeken van een vakantie gebeurt door bijna driekwart via de website; rechtstreeks bij de aanbieder, de reisorganisatie of het reisbureau. Slechts 1% gaat voor ‘onzeker’ en regelt van te voren helemaal niets, terwijl zo’n 40% graag ‘zonder zorgen’ op vakantie gaat en boekt een pakketreis.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders die op vakantie gaat, let er bij het boeken op dat zijn reisonderneming is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en Garantiefonds Reisgelden. Ook meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers zorgt voor een doorlopende of eenmalige reis- en/of annuleringsverzekering. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar lijken meer -onverantwoorde- risico’s te nemen dan andere leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij minder belang hechten aan ANVR en SGR, en er vaker voor kiezen om geen reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, wintersport, zomervakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...