Geplaatst op: 08-02-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Bijna driekwart van de Nederlanders nog nooit op wintersport is geweest, terwijl een kwart dat graag doet. Sneeuwliefhebbers boeken hun wintersport voornamelijk in de laatste maanden van het jaar. Zestig procent van de Nederlanders wil de komende drie maanden een buitenlandse vakantie boeken. Bij de keuze voor een vakantie zijn de locatie en de prijs de belangrijkste keuzefactoren. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder zo’n 6.500 consumenten dat is gehouden tijdens de week van de Vakantiebeurs.


De 6.500 consumenten zeggen vooral in de eerste helft van het jaar een zomerse strandvakantie te boeken, terwijl de tweede helft van het jaar in het teken staat van het boeken van stedentrips. Om de geboekte bestemming te bereiken, stapt men voor meer dan de helft van de vakanties in het vliegtuig; de auto volgt als goede tweede. 65+-ers daarentegen pakken eerder de bus of maken een cruise.


Als we een keuze maken voor een vakantiebestemming letten we er vooral op of het een goede en rustige locatie is, en of de prijs aantrekkelijk is. Voor jongeren tussen 18 en 34 jaar is de laagste prijs vaak doorslaggevend.


Meerderheid wil binnen drie maanden boeken

Dat de Nederlander een reislustig volk is, komt duidelijk naar voren: maar liefst 60% van de ondervraagden heeft de intentie om in de komende 3 maanden weer een buitenlandse vakantie te boeken. Het boeken van een vakantie gebeurt door bijna driekwart via de website; rechtstreeks bij de aanbieder, de reisorganisatie of het reisbureau. Slechts 1% gaat voor ‘onzeker’ en regelt van te voren helemaal niets, terwijl zo’n 40% graag ‘zonder zorgen’ op vakantie gaat en boekt een pakketreis.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders die op vakantie gaat, let er bij het boeken op dat zijn reisonderneming is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en Garantiefonds Reisgelden. Ook meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers zorgt voor een doorlopende of eenmalige reis- en/of annuleringsverzekering. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar lijken meer -onverantwoorde- risico’s te nemen dan andere leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij minder belang hechten aan ANVR en SGR, en er vaker voor kiezen om geen reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, wintersport, zomervakanties

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...