Geplaatst op: 08-02-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Bijna driekwart van de Nederlanders nog nooit op wintersport is geweest, terwijl een kwart dat graag doet. Sneeuwliefhebbers boeken hun wintersport voornamelijk in de laatste maanden van het jaar. Zestig procent van de Nederlanders wil de komende drie maanden een buitenlandse vakantie boeken. Bij de keuze voor een vakantie zijn de locatie en de prijs de belangrijkste keuzefactoren. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder zo’n 6.500 consumenten dat is gehouden tijdens de week van de Vakantiebeurs.


De 6.500 consumenten zeggen vooral in de eerste helft van het jaar een zomerse strandvakantie te boeken, terwijl de tweede helft van het jaar in het teken staat van het boeken van stedentrips. Om de geboekte bestemming te bereiken, stapt men voor meer dan de helft van de vakanties in het vliegtuig; de auto volgt als goede tweede. 65+-ers daarentegen pakken eerder de bus of maken een cruise.


Als we een keuze maken voor een vakantiebestemming letten we er vooral op of het een goede en rustige locatie is, en of de prijs aantrekkelijk is. Voor jongeren tussen 18 en 34 jaar is de laagste prijs vaak doorslaggevend.


Meerderheid wil binnen drie maanden boeken

Dat de Nederlander een reislustig volk is, komt duidelijk naar voren: maar liefst 60% van de ondervraagden heeft de intentie om in de komende 3 maanden weer een buitenlandse vakantie te boeken. Het boeken van een vakantie gebeurt door bijna driekwart via de website; rechtstreeks bij de aanbieder, de reisorganisatie of het reisbureau. Slechts 1% gaat voor ‘onzeker’ en regelt van te voren helemaal niets, terwijl zo’n 40% graag ‘zonder zorgen’ op vakantie gaat en boekt een pakketreis.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders die op vakantie gaat, let er bij het boeken op dat zijn reisonderneming is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en Garantiefonds Reisgelden. Ook meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers zorgt voor een doorlopende of eenmalige reis- en/of annuleringsverzekering. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar lijken meer -onverantwoorde- risico’s te nemen dan andere leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij minder belang hechten aan ANVR en SGR, en er vaker voor kiezen om geen reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, wintersport, zomervakanties

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.