VVV Texel en Nationaal Park Duinen van Texel gaan intensiever samenwerken
Gezamenlijke initiatieven waar de partijen mee starten, zijn onder meer Texel Dark Sky, het Waddenvogel Festival en Texel Big Day. Daarnaast worden social media en andere communicatie op elkaar afgestemd, krijgt een deel van de VVV winkel een speciaal Nationaal Park thema en denkt de VVV mee op het gebied van communicatie in het Nationaal Park. Verhalen over de natuur krijgen een plaats op de website van de VVV.
Natuur nadrukkelijker voor het voetlicht
"Met onze samenwerking beogen beide organisaties om de Texelse natuur nadrukkelijk voor het voetlicht te brengen bij de consument”, vertelt VVV Texel directeur Frank Spooren. "De natuurlijke diversiteit op ons eiland verdient het om middels inspirerende verhalen een breder publiek te informeren en enthousiasmeren”.
"We zien samen het belang van de natuur voor Texel,” vult Jan van de Venis aan, sinds september de nieuwe voorzitter van het Nationaal Park Duinen van Texel. "Zowel ecologisch, economisch en maatschappelijk is natuur een trekker voor Texel: dit kapitaal moet je koesteren.” Tegelijk is het belangrijk dat bezoekers ervan kunnen genieten. Van de Venis: "We zijn als mensen verbonden met en afhankelijkheid van de natuur. Zonder lucht, water en voedsel kunnen wij mensen niet leven. Natuurcontact is goed voor onze gezondheid, stimuleert het leervermogen van kinderen en helpt ons herstellen van stress. Dit is juist waarom bezoekers ons Nationaal Park zo waarderen: de enorme rust en de ruimte.”
Kennis over natuur
VVV Texel zal haar platform inzetten en gebruik maken van de interessante verhalen uit de natuur, beschikbaar gesteld door Nationaal Park Duinen van Texel en haar belangrijkste partner Staatsbosbeheer. Frank Spooren: "Daarmee kunnen we onder meer bezoekers informeren waar en op welke manier men kan genieten van de natuur. Maar ook hoe we samen zorg dragen voor de Texelse natuur en waarom dit zo belangrijk is. Het Nationaal Park heeft de kennis en kunde in huis. VVV weet toeristen effectief te bereiken. Juiste en relevante informatie over de Texelse natuur kan zo bij een grote groep mensen onder de aandacht worden gebracht.”