Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN

Recordgroei van 1999 geëvenaard

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN
In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca elk kwartaal toe. Dat heeft het CBS bekendgemaakt in de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal van 2017. Volgens KHN mooie cijfers maar bij de bedrijven staan de marges wel onder druk.


De omzetgroei was sterk in alle kwartalen waarbij het tweede kwartaal er met een groei van 9,1 procent uitsprong. Ook het eerste kwartaal van 2017 ontwikkelde de omzet in de horeca zich sterk (+7,8 procent). In het derde (+6,2 procent) en het vierde kwartaal (+6,8 procent) groeide de omzet nog stevig. Tezamen resulteerde dat in een omzetgroei van 7,4 procent over heel 2017. In 2016 groeide de omzet in de horeca met 6,5 procent en in 2015 met 5,9 procent.


Figuur 1: Omzetgroei Nederlandse horeca naar kwartaal

Created with Highstock 6.0.7%Chart context menu'2006-12006-32007-12007-32008-12008-32009-12009-32010-12010-32011-12011-32012-12012-32013-12013-32014-12014-32015-12015-32016-12016-32017-12017-3-7.5-5-2.502.557.510NRIT Media

Bron: CBS


KHN: Mooie cijfers maar marge onder druk

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN reageert positief maar met een kritische boodschap: "Het afgelopen jaren zagen we ieder kwartaal positieve cijfers in de horeca. Veel van onze leden hebben meer gasten ontvangen en zagen hun omzet groeien. Dat is goed nieuws. Maar we moeten ook realistisch zijn, want het aantal horecabedrijven neemt ook toe. En de kosten van horecabedrijven zijn de afgelopen tijd sterk toegenomen, onder andere door de hoge commissies die zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl vragen voor hun diensten. Bij veel horecabedrijven staan daardoor de marges en de winst onder druk. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat de groei afvlakt. Kortom: fijn dat er mooie cijfers zijn, maar laten we met beide benen op de grond blijven.”
 
Stijging aantal horecabedrijven
Afgelopen jaar kwamen er in de totale horeca 1765 horecabedrijven bij. De helft daarvan zijn traditionele horecabedrijven: hotels, restaurants, cafés en fastservicebedrijven. De andere helft zijn kantines en cateringbedrijven, maar het CBS rekent ook zelfstandige koks en kelners en restaurants die uitsluitend bezorgen tot deze categorie.


Fastfood

De omzet groeide het sterkst bij fastfoodrestaurants en ijssalons (8,9 procent). De volumestijging in de fastfood houdt al bijna drie jaar aan. Ten opzichte van een jaar eerder stegen in het vierde kwartaal van 2017 de prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden met 2,6 procent.


Hotels

Hotels noteerden in 2017 een mooie stijging van de omzet (8,7 procent). Met een omzetgroei van 10,1 procent in het vierde kwartaal eindigden hotels 2017 sterk. Aangezien het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2017 met 5,3 procent groeide naar 112 miljoen kunnen we concluderen dat hotels per overnachting een hogere omzet behaalden. De omzet van hotels groeit al vierenhalf jaar elk kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Met 150 oprichtingen en 50 opheffingen kwamen er in het vierde kwartaal per saldo 100 hotels bij.


Restaurants en cafés

Verder zagen restaurants in 2017 de omzet met 7,8 procent groeien en cafés met 3,6 procent.


Figuur 2: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca naar sector, mutatie t.o.v. zelfde kwartaal jaar eerder

Bron: CBS


Ondernemersvertrouwen

Deze mooie cijfers worden maar gedeeltelijk vertaald in positief ondernemersvertrouwen. Het vertrouwen van de horecaondernemers steeg in het vierde kwartaal van 2017 dan wel van +13 naar +18 maar ligt nog wel onder het vertrouwen van de vorige twee kwartalen. Het ondernemersvertrouwen is positief sinds het tweede kwartaal van 2014.


Figuur 3: Ondernemersvertrouwen

Bron: CBS



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/09/kwartaalmonitor-horeca-vierde-kwartaal-2017
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...