Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Stromma Nederland gaat nog dit voorjaar met zes Hop on-hop off bussen in Amsterdam rijden. Twee daarvan zijn volledig elektrisch. De bussen rijden om het centrum van de stad en sluiten aan op de hop-on-hop off service die Stromma al met boten biedt. Zowel de vervoerregio als de gemeente Amsterdam hebben ingestemd met de plannen.


Dit is een mooi voorbeeld hoe we toerisme op zowel milieu- als sociale aspecten kunnen verduurzamen. Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd, dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel meer inspirerende cases in de thema's Boost your region en Opportunities in sustainability & digital innovation.


De bussen zijn  een aanvulling op de bestaande Hop on-Hop off Boat die Stromma Nederland al sinds 1990 aanbiedt op de Amsterdamse grachten. Met hetzelfde ticket kan men van boot naar bus overstappen en andersom. Een combiticket gaat € 26,- per 24 uur kosten. De bussen rijden om het centrum van Amsterdam heen: zo leidt de route langs de pontjes richting Noord en naar delen in Oost tot Artis en het Westerpark. Hierdoor ziet de gast de geijkte highlights langs de grachten en ontdekt ook stadsdelen buiten het centrum. Stromma verwacht dat jaarlijks 90.000 passagiers van de Hop on-Hop off Bus gebruik gaan maken.


Breder aanbod toeristische producten

"We zijn begonnen als rederij en inmiddels uitgegroeid tot toeristisch bedrijf. Met het verbreden van ons aanbod zijn wij onze gasten beter en vollediger van dienst”, aldus Peter Duwel CEO van Stromma Nederland "De gasten die van de Hop on-Hop off Boat gebruik maakten, vroegen in toenemende mate om een combiticket om zo ook van de Hop on-Hop off Bus gebruik te kunnen maken. Met onze eigen bussen kunnen we die wens nu honoreren."


Naast het aanbod op het water, biedt Stromma Nederland ook het meest spectaculaire uitzicht over Amsterdam met de attractie A’DAM LOOKOUT op de 100 meter hoge A'DAM Toren en vanaf het voorjaar van 2018 de nieuwe Hop on-Hop off Bus op de weg. De A’DAM LOOKOUT heeft in 2017, het eerste volledige jaar dat de attractie is geopend, 485 duizend bezoekers getrokken. "Dat was boven onze verwachting",  aldus Peter Duwel.


Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod

"Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.


Op termijn alle bussen elektrisch

Vanaf het voorjaar gaat Stromma met vier Hop on-Hop off bussen rijden, de twee elektrische bussen stromen in juli in. Een primeur voor Nederland want het is de elektrische touringcar die hier gaat rijden. De eerste elektrische touringcar van de Spaanse maker Unvi rijdt sinds vorige maand op proef in Parijs.


"We zijn er trots op dat we als eerste in Nederland deze elektrische toeristenbussen inzetten. Dat is best spannend want deze techniek is nog niet eerder toegepast op een Hop on-Hop off toeristenbus. Zo gaan wij als eerste in de praktijk ervaren hoe dat bijvoorbeeld met de actieradius van de bus gaat.” Om die reden start Stromma Nederland eerst met twee elektrische bussen. Stromma Nederland heeft de intentie om op termijn ook de overige vier bussen te elektrificeren.


De route die de Hop on-Hop off toeristenbus gaat rijden

Trefwoorden: toerisme, amsterdam, excursies, bussen, rondvaartboten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...