Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Stromma Nederland gaat nog dit voorjaar met zes Hop on-hop off bussen in Amsterdam rijden. Twee daarvan zijn volledig elektrisch. De bussen rijden om het centrum van de stad en sluiten aan op de hop-on-hop off service die Stromma al met boten biedt. Zowel de vervoerregio als de gemeente Amsterdam hebben ingestemd met de plannen.


Dit is een mooi voorbeeld hoe we toerisme op zowel milieu- als sociale aspecten kunnen verduurzamen. Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd, dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel meer inspirerende cases in de thema's Boost your region en Opportunities in sustainability & digital innovation.


De bussen zijn  een aanvulling op de bestaande Hop on-Hop off Boat die Stromma Nederland al sinds 1990 aanbiedt op de Amsterdamse grachten. Met hetzelfde ticket kan men van boot naar bus overstappen en andersom. Een combiticket gaat € 26,- per 24 uur kosten. De bussen rijden om het centrum van Amsterdam heen: zo leidt de route langs de pontjes richting Noord en naar delen in Oost tot Artis en het Westerpark. Hierdoor ziet de gast de geijkte highlights langs de grachten en ontdekt ook stadsdelen buiten het centrum. Stromma verwacht dat jaarlijks 90.000 passagiers van de Hop on-Hop off Bus gebruik gaan maken.


Breder aanbod toeristische producten

"We zijn begonnen als rederij en inmiddels uitgegroeid tot toeristisch bedrijf. Met het verbreden van ons aanbod zijn wij onze gasten beter en vollediger van dienst”, aldus Peter Duwel CEO van Stromma Nederland "De gasten die van de Hop on-Hop off Boat gebruik maakten, vroegen in toenemende mate om een combiticket om zo ook van de Hop on-Hop off Bus gebruik te kunnen maken. Met onze eigen bussen kunnen we die wens nu honoreren."


Naast het aanbod op het water, biedt Stromma Nederland ook het meest spectaculaire uitzicht over Amsterdam met de attractie A’DAM LOOKOUT op de 100 meter hoge A'DAM Toren en vanaf het voorjaar van 2018 de nieuwe Hop on-Hop off Bus op de weg. De A’DAM LOOKOUT heeft in 2017, het eerste volledige jaar dat de attractie is geopend, 485 duizend bezoekers getrokken. "Dat was boven onze verwachting",  aldus Peter Duwel.


Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod

"Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.


Op termijn alle bussen elektrisch

Vanaf het voorjaar gaat Stromma met vier Hop on-Hop off bussen rijden, de twee elektrische bussen stromen in juli in. Een primeur voor Nederland want het is de elektrische touringcar die hier gaat rijden. De eerste elektrische touringcar van de Spaanse maker Unvi rijdt sinds vorige maand op proef in Parijs.


"We zijn er trots op dat we als eerste in Nederland deze elektrische toeristenbussen inzetten. Dat is best spannend want deze techniek is nog niet eerder toegepast op een Hop on-Hop off toeristenbus. Zo gaan wij als eerste in de praktijk ervaren hoe dat bijvoorbeeld met de actieradius van de bus gaat.” Om die reden start Stromma Nederland eerst met twee elektrische bussen. Stromma Nederland heeft de intentie om op termijn ook de overige vier bussen te elektrificeren.


De route die de Hop on-Hop off toeristenbus gaat rijden

Trefwoorden: toerisme, amsterdam, excursies, bussen, rondvaartboten

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.