Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuwe staatssecretaris wil HollandCity versneld uitrollen

Nieuwe staatssecretaris wil HollandCity versneld uitrollen
Mona Keijzer, de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat die toerisme in haar portefeuille heeft, ondersteunt het HollandCity concept van NBTC Holland Marketing dat moet zorgen voor een spreiding van toeristen over Nederland. Er moet wel een versnelling plaatsvinden in de provincies en daar gaat Keijzer zich persoonlijk mee bezighouden. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer die woensdag 7 maart in een Algemeen Overleg wordt besproken. Van het terugdraaien van de bestuursafspraken waarbij het ruimtelijk economisch beleid naar de provincies is overgedragen, is evenwel geen sprake en dat beperkt wel de slagkracht van de bewindsvrouw.


De staatssecretaris verwacht dat ons land in 2030 zo'n 7 miljoen extra buitenlandse toeristen zal trekken ten opzichte van 2015. Het toerisme naar Nederland groeit sterker dan het Europees gemiddelde en dat van onze buurlanden. De grootste absolute groei en de meeste bezoekers komen traditioneel uit de ons omringende landen (Duitsland +12 %, Groot-Brittannië +7 %, België +5 %). Daarnaast blijft Nederland ook voor bezoekers van buiten de EU een interessante bestemming. Het aantal bezoekers uit de VS en China nam het afgelopen jaar met maar liefst 23% toe. Het aantal bezoekers uit Rusland is met 33% gegroeid.


Belangrijke werkgever

In haar brief stelt Keijzer dat de toeristische sector met 641.000 benen een belangrijke werkgever is. Gecorrigeerd voor inflatie zijn de totale toeristische bestedingen, in de periode 2010-2016, met bijna 20% toegenomen. "Toerisme verstevigt daarnaast het voorzieningenniveau, de bereikbaarheid van de regio en een goed leefklimaat. Op deze manier draagt toerisme bij aan Nederland als aantrekkelijk land om te wonen, te werken en te investeren”, schrijft ze enthousiast.


Toch signaleert de staatssecretaris ook negatieve gevolgen van toerisme. Zij memoreert daarbij het rapport van de World Travel & Tourism Council dat stelt dat in Amsterdam de gevolgen van drukte zichtbaar worden in de vorm van gevoelens van vervreemding in eigen stad, overbelasting van de publieke ruimte en wachtrijen bij toeristische bezienswaardigheden.


HollandCity versnellen

Om de druk op Amsterdam te verlichten, moeten volgens Keijzer provincies en gemeenten met het ruimtelijk ordeningsinstrumentarium en instrumenten als de toeristenbelasting het regionale en lokale toerismebeleid vormgeven. "Op nationaal, regionaal en lokaal niveau willen we de economische kansen die toerisme biedt benutten, waarbij we willen voorkomen dat de gevolgen van toerisme de draagkracht van gemeenten en regio’s overstijgt”, schrijft de staatssecretaris die voor zichzelf alleen een rol ziet weggelegd om samen met het NBTC in te zetten op het spreiden van toeristen over het land. "Voor een effectieve spreidingsstrategie is samenwerking nodig van alle partijen: nationale, regionale en lokale overheden, maatschappelijke organisaties en ondernemers.”


De staatssecretaris is een groot voorstander van de spreidingsstrategie HollandCity zoals NBTC die heeft ontwikkeld. "Het concept met de verhaallijnen ligt er en het is nu zaak de HollandCity strategie steeds verder uit te rollen”, schrijft ze aan de Tweede Kamer waarbij ze aangeeft zelf een rol in de versnelling te willen spelen. "Provincies, gemeenten en ondernemers kunnen nieuwe activiteiten aan de strategie toevoegen. Om regionale en lokale initiatieven te ondersteunen wil ik met NBTC kijken hoe we meer kunnen inzetten op kennis- en productontwikkeling. Ik zal de komende tijd met de verschillende provincies in gesprek gaan om te kijken hoe we dit proces kunnen versnellen.”


Saillant detail is dat de staatssecretaris expliciet in haar brief aangeeft dat ze NBTC heeft gevraagd met Amsterdam Marketing in gesprek te gaan om de spreidingsstrategieën ‘Amsterdam Bezoeken Holland Zien’ en ‘HollandCity’, goed op elkaar af te stemmen.



Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel inspirerende cases hoe het toerisme in de regio kan worden versterkt en overtourism wordt aangepakt. Kijk snel op www.toerismecongres.nl voor alle info of ga direct naar het thema Overtourism of Boost your region.


Kennis- en productontwikkeling noodzakelijk

Keijzer zet verder in op kennisontwikkeling en -ontsluiting waar NBTC een centrale rol speelt maar die kennis wel aan de regio's beschikbaar moet stellen. Ook productontwikkeling wordt meermaals genoemd maar daar is privaat initiatief essentieel om tot goede nieuwe producten en innovaties te komen.


Het Holland Travel Ticket wordt gecontinueerd om buitenlandse toeristen de mogelijkheid te bieden zich door Nederland te verplaatsen. Van de twee beschikbare tickets is de goedkoopste die buiten de spits gebruikt mag worden het meest populair.


Woensdag gaan we in de Tweede Kamer horen wat de Tweede Kamerleden vinden van veel goede intenties maar weinig stevige daden.


Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2018D07278&did=2018D07278
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, rijksbeleid, overtourism, spreiding

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...