Nederland op weg naar 20 miljoen toeristen in 2020
Nederland is hard op weg om de grens van 20 miljoen buitenlandse toeristen in 2020 te slechten. De hotellerie profiteert en buitenlandse gasten nemen inmiddels ruim de helft van de overnachtingen voor hun rekening. Door de toestroom van toeristen in combinatie met de stijgende bestedingen van Nederlandse consumenten houdt de horeca de stijgende lijn vast. In 2018 neemt het omzetvolume volgens het ING Economisch Bureau met 3 procent toe en ook voor 2019 staan de seinen op groen.
Internationale aantrekkingskracht groter dan ooit
Nederland is hard op weg naar 20 miljoen internationale toeristen in 2020. De stijgende welvaart en vergrijzing in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei in opkomende markten en betere internationale (vlieg)verbindingen zijn belangrijke drijfveren. In 2017 steeg het aantal buitenlandse toeristen ongekend hard met meer dan 10 procent tot ruim 17,5 miljoen. De totale groei sinds de dip na de crisis in 2009 bedraagt bijna 80 procent.
Thijs Geijer, sectoreconoom Leisure:
"De vraag hoe de toestroom van toeristen in goede banen is te
leiden is zeer actueel, zowel in de Tweede Kamer als bij gemeenten.
De keuze voor meer spreiding kan betekenen dat ook buiten de gebaande
paden vaker toeristen zullen opduiken. Bij de grootste
publiekstrekkers zal het echter niet rustiger worden.”
Hotels verstevigen hun positie
Door de groei van het toerisme neemt het aantal hotelkamers en particuliere accommodaties toe. In de Amsterdamse hotelmarkt is dit goed zichtbaar, het aantal kamers is hier in vijf jaar tijd met 30 procent gestegen. Ook in 2018 en 2019 openen meerdere grote hotels de deuren zoals het nhow hotel bij de Rai, met 650 kamers het grootste hotel van Nederland. In andere steden zoals Utrecht komen er ook nog veel kamers bij. Vanwege de druk op de woningmarkt wordt particuliere vakantieverhuur strenger ingekaderd door gemeentebesturen, dat kan de vraag naar hotelkamers verder ondersteunen.
Restaurants en cafés profiteren van binnenlandse markt
Omdat naast het toerisme ook de binnenlandse consumptie op stoom is, blijven de vooruitzichten voor restaurants en cafés positief. Bij restaurants stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes in 2018 met 2,5 procent en bij cafés met 2 procent. Bijna een op de drie Nederlandse consumenten gaat minimaal 1 keer per maand uit eten, de grootste groep (40 procent) gaat een enkele keer per jaar. In de ING Vraag van Vandaag geven vooral twintigers momenteel aan vaker uit eten te gaan, meer sociale redenen en meer financiële armslag zijn de belangrijkste oorzaken.
Risico's
Risico's zijn er ook. Zo zal de Brexit het Nederlands negatief beïnvloeden. Vooral in Amsterdam en Utrecht is de horeca gevoelig voor de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. In Amsterdam zijn Britten goed voor meer dan 15% van alle overnachtingen in hotels en hostels, in Utrecht is dat bijna 10%. De horeca in provincies als Friesland en Zeeland zal daarentegen nauwelijks iets merken van een brexit-effect.
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends