Geplaatst op: 07-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederland op weg naar 20 miljoen toeristen in 2020

Nederland op weg naar 20 miljoen toeristen in 2020

Nederland is hard op weg om de grens van 20 miljoen buitenlandse toeristen in 2020 te slechten. De hotellerie profiteert en buitenlandse gasten nemen inmiddels ruim de helft van de overnachtingen voor hun rekening. Door de toestroom van toeristen in combinatie met de stijgende bestedingen van Nederlandse consumenten houdt de horeca de stijgende lijn vast. In 2018 neemt het omzetvolume volgens het ING Economisch Bureau met 3 procent toe en ook voor 2019 staan de seinen op groen.


Internationale aantrekkingskracht groter dan ooit

Nederland is hard op weg naar 20 miljoen internationale toeristen in 2020. De stijgende welvaart en vergrijzing in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei in opkomende markten en betere internationale (vlieg)verbindingen zijn belangrijke drijfveren. In 2017 steeg het aantal buitenlandse toeristen ongekend hard met meer dan 10 procent tot ruim 17,5 miljoen. De totale groei sinds de dip na de crisis in 2009 bedraagt bijna 80 procent.


Thijs Geijer, sectoreconoom Leisure: "De vraag hoe de toestroom van toeristen in goede banen is te leiden is zeer actueel, zowel in de Tweede Kamer als bij gemeenten. De keuze voor meer spreiding kan betekenen dat ook buiten de gebaande paden vaker toeristen zullen opduiken. Bij de grootste publiekstrekkers zal het echter niet rustiger worden.”


Hotels verstevigen hun positie

Door de groei van het toerisme neemt het aantal hotelkamers en particuliere accommodaties toe. In de Amsterdamse hotelmarkt is dit goed zichtbaar, het aantal kamers is hier in vijf jaar tijd met 30 procent gestegen. Ook in 2018 en 2019 openen meerdere grote hotels de deuren zoals het nhow hotel bij de Rai, met 650 kamers het grootste hotel van Nederland. In andere steden zoals Utrecht komen er ook nog veel kamers bij. Vanwege de druk op de woningmarkt wordt particuliere vakantieverhuur strenger ingekaderd door gemeentebesturen, dat kan de vraag naar hotelkamers verder ondersteunen.



Restaurants en cafés profiteren van binnenlandse markt

Omdat naast het toerisme ook de binnenlandse consumptie op stoom is, blijven de vooruitzichten voor restaurants en cafés positief. Bij restaurants stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes in 2018 met 2,5 procent en bij cafés met 2 procent. Bijna een op de drie Nederlandse consumenten gaat minimaal 1 keer per maand uit eten, de grootste groep (40 procent) gaat een enkele keer per jaar. In de ING Vraag van Vandaag geven vooral twintigers momenteel aan vaker uit eten te gaan, meer sociale redenen en meer financiële armslag zijn de belangrijkste oorzaken.


Risico's

Risico's zijn er ook. Zo zal de Brexit het Nederlands negatief beïnvloeden. Vooral in Amsterdam en Utrecht is de horeca gevoelig voor de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. In Amsterdam zijn Britten goed voor meer dan 15% van alle overnachtingen in hotels en hostels, in Utrecht is dat bijna 10%. De horeca in provincies als Friesland en Zeeland zal daarentegen nauwelijks iets merken van een brexit-effect.


Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook-2018/horeca.html
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends

CELTH





||| Nieuws |||

07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
06/03/25
Nieuwe visie op toerisme en recreatie voor gemeente Noord-Beveland
De Zeeuwse gemeente Noord-Beveland heeft een nieuwe Visie Duurzame Recreatie en Toerisme 2025-2035 vastgesteld. De visie is in een intensief participatietraject tot stand gekomen onder begeleiding van bureau BUITEN.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
06/03/25
Topjaar voor a&o Hostels
a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten.
06/03/25
Eerste park voor Center Parcs in Denemarken
Center Parcs breidt uit naar Denemarken met de opening van hun eerste vakantiepark in Scandinavië, gelegen in Nordborg aan de Baltische kust. Het park biedt 440 luxe cottages met uitzicht op de Oostzee en opent deze zomer.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...