Geplaatst op: 09-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Hans Avontuur wint Persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel

Hans Avontuur wint Persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel
Reisjournalist en dagvoorzitter van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd heeft de Persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel gewonnen voor het verhaal Allez wilt gij nog ne latte gepubliceerd in het Algemeen Dagblad


De Persprijs is een blijk van waardering voor de meest inspirerende reportages van Nederlandse journalisten die in samenwerking met Toerisme Vlaanderen & Brussel tot stand komen.


Hans Avontuur gaat in Antwerpen op zoek naar het verhaal van de koffie. Zijn queeste begint in de haven, de oude pakhuizen, branderijen en eindigt bij diverse hippe koffiebars en de authentieke klassieke koffiehuizen uit de 19e eeuw. Onderweg vertelt hij over bezienswaardigheden, interessante weetjes, musea en culinaire adressen van de stad. De warme sfeer van de geurige koffie ademt door in het verhaal over Antwerpen. Daarnaast wordt praktische informatie gegeven en maken de sfeerbeelden het artikel compleet. Dit authentieke verslag doet de lezer direct goesting krijgen voor ‘ne latte’ in Antwerpen.


Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd is Hans Avontuur dagvoorzitter en verzorgt een intermezzo waar hij het Nederlands toerisme met de bril van een internationale reiziger beziet.


Genomineerden Persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel

De overige vier genomineerden voor de toeristische persprijs waren:

  • Lotje Deinum en Denise Keus voor de publicatie "vtGent” verschenen in vtwonen magazine. Het artikel beschrijft smaakvol en uitbundig met sfeervolle foto’s de leukste adressen in Gent. Het spoort de lezer dan ook aan om zelf naar Gent te reizen en in hun voetsporen te treden.
  • Judith Smits en Mark Borst voor het artikel "Plan Bier” verschenen in Winq magazine. Judith en Mark fietsen in hun enthousiasme 15 kilometer meer dan de beschreven route in de gids Plan bier, om de beste bieren te degusteren in de Vlaamse Ardennen. Deze exercitie wordt prachtig beschreven.
  • Sander Cox en Jaap Buijs voor hun reportage "Met dank aan de mijnen” verschenen in ACSI FreeLife. Auteur en fotograaf geven heel mooi weer hoe het mijnverleden in Belgisch Limburg het huidige landschap en leven bepaalt van Genk en de omgeving.

Naast de toeristische persprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel werden nog twee specifieke persprijzen uitgereikt:


Culturele Blogprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel
Harri Theirlynck schreef op Cultureelpersbureau.nl "Waarom in Watou alles een andere betekenis krijgt (en het is niet eens om het bier)”, waarvoor hij de Culturele Blogprijs in ontvangst mocht nemen. Harri mijmert over de kunst in Watou en lardeert zijn verhaal met commentaren van intendant Jan Moeyaert. Ook bespreekt hij de lokale gastronomie en de eigenzinnige sfeer van het dorpje. Zo ontstaat een compleet beeld van dit bijzondere kunstenfestival in de Westhoek.


Blogprijs Toerisme Vlaanderen & Brussel

In de categorie Blog ontving Stéphanie Versteeg de prijs voor haar publicatie "10 tips voor een weekendje Gent” op Expeditieaardbol.nl. Stéphanie beschrijft haar 10 persoonlijke tips voor Gent met veel enthousiasme. Ze heeft oog voor zowel de historische beleving van de stad (Vlaamse meesters) als eigentijdse belevingen zoals street art en culinaire hotspots. Haar foto’s vormen een perfecte aanvulling op haar tips en tonen de schoonheid en veelzijdigheid van Gent.

Andere genomineerden voor de Blogprijs waren Kirsten Spooren en Nick van Rookhuijzen voor de publicatie "Hop, hop! Pak de trein naar de Westhoek!” op Reizen-met-de-trein.nl. Thema’s als WO1, gastronomie en bier worden hier samengevoegd en tonen de vele gezichten van de Westhoek.


Aan de persprijzen en de nominaties is - naast een officiële oorkonde - ook een Logeren in Vlaanderen Vakantiecheque verbonden.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.