Arend symbool erfgoed van energie in Spoorwegmuseum
Dit jaar is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed, de maand maart
staat hierbij in het teken van het erfgoed van energie en aandrijven. Daarvoor heeft het Spoorwegmuseum een mooi symbool in huis. Op 17 en 18 maart wordt de Arend,
de eerste Nederlandse stoomlocomotief, onder stoom gebracht. Tijdens
deze Europese stoomdagen maakt de locomotief ritjes over het museumterrein
waarbij vrijwilligers uitleg geven over de werking van de machine.
Replica
Deze Arend is een replica, de originele locomotief is al in 1857 gesloopt. De replica is in 1938 gebouwd door Werkspoor Zwolle voor NS, ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. De echte Arend, gebouwd in Engeland, was op 20 september 1839 één van de twee locomotieven die de eerste trein van Nederland trok, tussen Amsterdam en Haarlem.
De Arend rijdt op een breder spoor dan we nu gewend zijn. Nederland kiest in eerste instantie voor een spoorbreedte van 1.945 millimeter. Dat zou veiliger zijn. Later zijn alle spoorwegen aangepast naar 1.435 millimeter, net als de sporen in de omringende landen. De Arend in Het Spoorwegmuseum rijdt op het laatste stukje breedspoor in Nederland dat ligt op het museumterrein.