Geplaatst op: 19-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

Mooie groei van vrijetijdssector Rivierenland

De vrijetijdseconomie in Rivierenland is in 2016 met maar liefst 8% gegroeid ten opzichte van 2014. Toerisme en recreatie in Rivierenland was in 2016 goed voor bijna 162 miljoen euro aan bestedingen en 2.070 fte aan werkgelegenheid. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) verwacht dat gezien de ontwikkelingen in de sector die stijging de komende jaren doorzet.


Rivierenland heeft geprofiteerd van het economisch herstel in Nederland sinds 2015, het grotere logiesaanbod in economisch aantrekkelijke sectoren en een forse toename van de deelname aan dagrecreatieve activiteiten. De stijging is het gevolg van zowel een volume- als prijseffect. Dat wil zeggen: meer bezoeken en overnachtingen tegen een hogere prijs.


Groei in zowel dag- als verblijfsrecreatie

Ten opzichte van 2014 zijn de totale bestedingen in het verblijfstoerisme met 12% gestegen, met name bij bungalows, hotels en bed & breakfasts. Het aantal dagbezoeken steeg met 10%, waarbij cultuur, watersport en attracties de grootste groei doormaakte.


De totale groei is in lijn met de landelijke groei van toerisme. De sterke groei van 19% van het aantal overnachtingen in Rivierenland overstijgt echter de landelijke groei van 6%.


Positieve lange termijn-ontwikkeling

Na 2016 zijn reeds ontwikkelingen gestart die positief zullen bijdragen aan bestedingen in de dagrecreatie, hotelsector en zakelijke markt. Een aanvulling van meer divers verblijfsrecreatief aanbod met hoge bestedingen kan de groei versterken.


Op de lange termijn hangt de groei van verblijfstoerisme sterk samen met de ontwikkeling van dagrecreatie. Het is dan ook kansrijk om in te zetten op een hoogwaardige all weather-attractie. Hierbij biedt een verdere focus in de marketing op internationale toeristen extra kansen. Door in te zetten op hoogwaardig aanbod met hogere bestedingen kan een belangrijke impuls aan de vrijetijdseconomie in Rivierenland worden gegeven.




Meer informatie

De kennis vanuit het onderzoek wordt door RBT Rivierenland aangeboden aan bedrijfsleven, overheden en organisaties. Deze kennis wordt ingezet om kansen voor Rivierenland te vertalen naar concrete plannen. De onderzoeksresultaten zijn samengevat en visueel gemaakt in een duidelijke animatie. Deze is te vinden op Rivierenland.biz/monitor2016.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, werkgelegenheid, rivierenland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.