Geplaatst op: 06-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Gisteren vond het uitverkochte Trendcongres 2018 plaats bij Saxion in Apeldoorn. Tot laat in de middag werd genetwerkt en kennis gedeeld. Het was een superdag voor de ontwikkeling van het vakgebied en daarom willen we als organisator alle 180 aanwezigen bedanken.

Coalitie voor dikke regio
Gert Jan Hospers en Michiel Flooren lieten in het plenaire deel zien hoe je een regio sterker maakt. Het gaat niet alleen over het op de kaart zetten maar vooral hoe je van connectie tussen partijen naar coalitie voor een sterke regio komt. Gert Jan en Michiel toonden nationale en internationale voorbeelden waarom regio’s niet en juist wel tot sterke merken uitgroeien. Verandering in de maatschappij kan je positie ook laten afbrokkelen. Een kort voorbeeld, regio Noord-Duitsland richtte zich lange tijd op het recreatieve fietsen (de smalle regio tussen ruwweg Bad Bentheim en de Waddenzee). De relatief vlakke regio met zijn kleinschalige aantrekkelijke stadjes is als een warm bad voor fietsers. Toen kwam de opkomst van de e-bike en opeens waren heuvels en bergen geen probleem meer voor fietsers. Langzaam lekte het potentieel aan bezoekers weg naar andere streken. Alternatieve energieopwekking, met name windenergie, had al een stevige traditie in deze Duitse regio. Daarom verlegt de regio de positionering naar het bekijken en ervaren van deze duurzame energie. Gert Jan wilde aangeven dat dikke regio’s, zoals hij eenduidige sterke regiomerken benoemt, altijd scherp moeten blijven op veranderingen in de markt. Reisjournalist Hans Avontuur zorgde voor de opening van de dag en een intermezzo. Met zijn honderden reizen in zijn rugzak hield hij het publiek voor hoe belangrijk eigenheid en authenticiteit is voor regio’s. Hans illustreerde dat met anekdotes over een verblijf in de outback van Australië en zijn ervaringen van de recente reis door Amerika. "Ga niet eten bij een grote hamburgerketen maar bij dat kleine bedrijf waar die mevrouw met hart en ziel achter de zaak staat. Daar kom je het echte Amerika tegen.”

Luchtvaart buiten schot?
Paul Peeters onthutste de gasten met het feit dat er een Klimaatakkoord is van Parijs (2015) maar dat de luchtvaart niet in dat akkoord is opgenomen. Net die luchtvaart groeit stevig door op de positief ontwikkelende economie en de toename van het wereldwijde toerisme. Vrijwel alle scenario’s om het vliegverkeer efficiënter te maken, doen veel te weinig om de klimaatdoelen te halen. Peeters ontwikkelde een simulator waarin meerdere vervoersmogelijkheden worden meegenomen zoals de net gelanceerde Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Alleen een scenario met veel aandacht voor elektrische auto’s, stevig investeren in snelle treinen en tickets voor vliegreizen fors belasten kan de uitkomst tot dichtbij de wensen van het Klimaatakkoord brengen. Als er echt een slot komt op de ontwikkeling van luchtvaart, zoals een plafond voor Schiphol, dan kunnen regio’s dit stevig voelen in de daling van het aantal overnachtingen. Peeters voorspelde dat dit slot er zeker aankomt.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst 20 workshops. De thema’s varieerden van het ontwikkelen van scenario’s voor veiligheid in regio’s tot en met het succesvol inzetten van cultureel kapitaal. Bij meerdere workshops bleek dat deelnemers liever nog meer vragen wilden stellen. NRIT onderzoekt daarom de mogelijkheid om op een andere locatie en later tijdstip enkele onderwerpen meer verdieping te geven.

Team Saxion bedankt
Onze dank gaat uit naar de samenwerkende Hogescholen: Saxion, HZ University of applied sciences, NHL Stenden, Inholland en NHTV. De ontvangst door het hospitality team van de opleiding hotelmanagement bij de locatie van Saxion in Apeldoorn was hartverwarmend. In 2019 wordt het Toerismecongres in Leeuwarden gehouden bij Stenden. Houd hiervoor www.toerismecongres.nl in de gaten.

Trefwoorden: trends, congres, Saxion, hogeschool, toerisme, regio, marketing, productontwikkeling

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...