Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg
De bezettingspercentages in de winter bij hotels, vakantiewoningen en campings in Zuid-Limburg lagen iets hoger dan vorig jaar. Ook de dagattracties zijn tevreden over de bezoekersaantallen in de wintermaanden, in de meeste gebieden kwamen er zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de ondernemersenquête die de VVV Zuid-Limburg eind maart hield onder haar ondernemers.


Belangrijke evenementen voor de bezetting zijn de kerstactiviteiten geweest en richting het voorjaar met name wielerevenementen zoals de Amstel Gold Race. Voor dagattracties geldt dat het aanbieden van nieuwe producten, concepten, activiteiten en promotie zich positief doorvertalen in de bezoekersaantallen.


Wisselend maar overwegend positief beeld accommodaties

De bezetting in het Heuvelland was het hoogste in de winter. In Valkenburg deden de hotels en vakantiewoningen het ook goed. Vanwege het seizoen, bleven de campings achter. In Parkstad deden de hotels en vakantieparken het redelijk en in de Grensmaasvallei wat minder.


Voorzichtig optimisme

De verwachtingen voor het voorjaar zijn in het Heuvelland het beste. De overige regio’s zijn nog wat voorzichtiger, vooral de campings. Qua bezoekers komen de meeste gasten uit Nederland. België en Duitsland volgen daarna en doen niet voor elkaar onder. De gemidddelde verblijfsduur ligt nog altijd voor het hele gebied tussen de 2 à 3 dagen. Wat betreft evenementen zijn de Oktoberfeesten en de Kennedymars in de Grensmaasvallei belangrijke trekkers. Als laatste nemen een aantal accommodaties waar, dat de economie aantrekt en gasten weer meer te besteden hebben.


Attracties tevreden over winter

In zowel Parkstad, Valkenburg, de Grensmaasvallei alsook in het heuvelland, zijn de attracties tevreden over de bezoekersaantallen in de winterperiode. In het heuvelland, Parkstad en in Valkenburg is er zelfs meer bezoek geweest dan in dezelfde periode vorig jaar. Innovatie van producten of concepten, nieuwe activiteiten en meer promotie blijken de succesfactoren van deze groei in bezoekerspercentages.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: limburg, toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.