Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg
De bezettingspercentages in de winter bij hotels, vakantiewoningen en campings in Zuid-Limburg lagen iets hoger dan vorig jaar. Ook de dagattracties zijn tevreden over de bezoekersaantallen in de wintermaanden, in de meeste gebieden kwamen er zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de ondernemersenquête die de VVV Zuid-Limburg eind maart hield onder haar ondernemers.


Belangrijke evenementen voor de bezetting zijn de kerstactiviteiten geweest en richting het voorjaar met name wielerevenementen zoals de Amstel Gold Race. Voor dagattracties geldt dat het aanbieden van nieuwe producten, concepten, activiteiten en promotie zich positief doorvertalen in de bezoekersaantallen.


Wisselend maar overwegend positief beeld accommodaties

De bezetting in het Heuvelland was het hoogste in de winter. In Valkenburg deden de hotels en vakantiewoningen het ook goed. Vanwege het seizoen, bleven de campings achter. In Parkstad deden de hotels en vakantieparken het redelijk en in de Grensmaasvallei wat minder.


Voorzichtig optimisme

De verwachtingen voor het voorjaar zijn in het Heuvelland het beste. De overige regio’s zijn nog wat voorzichtiger, vooral de campings. Qua bezoekers komen de meeste gasten uit Nederland. België en Duitsland volgen daarna en doen niet voor elkaar onder. De gemidddelde verblijfsduur ligt nog altijd voor het hele gebied tussen de 2 à 3 dagen. Wat betreft evenementen zijn de Oktoberfeesten en de Kennedymars in de Grensmaasvallei belangrijke trekkers. Als laatste nemen een aantal accommodaties waar, dat de economie aantrekt en gasten weer meer te besteden hebben.


Attracties tevreden over winter

In zowel Parkstad, Valkenburg, de Grensmaasvallei alsook in het heuvelland, zijn de attracties tevreden over de bezoekersaantallen in de winterperiode. In het heuvelland, Parkstad en in Valkenburg is er zelfs meer bezoek geweest dan in dezelfde periode vorig jaar. Innovatie van producten of concepten, nieuwe activiteiten en meer promotie blijken de succesfactoren van deze groei in bezoekerspercentages.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: limburg, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.