Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde zeventig procent een even goede of betere paasvakantie dan vorig jaar. Vooral het zomerse weekend van 7 en 8 april zorgde voor veel last minute boekingen. Bij de dagattracties liep het aantal tevreden uitbaters zelfs op tot negentig procent. Naar schatting boekten 100 duizend gasten een vakantie in Limburg en realiseerde de regio daarmee 290 duizend overnachtingen, goed voor een omzet van 24 miljoen euro.


Toerisme Limburg, de marketingorganisatie ter ondersteuning van het toerisme in Limburg, bevroeg tijdens de voorbije paasvakantie 140 logiesuitbaters en een tiental uitbaters van grote attracties in de provincie.


"Een bevestiging dat onze blijvende investeringen én de inspanningen van onze publieke en private partners hun vruchten afwerpen”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw tevreden, "Er zijn al meer dan 230.000 Limburg Vakantiegidsen verdeeld tot aan de paasvakantie. Niet alleen via o.a. krantenwinkels, logies en attracties. Maar ook via fiets- en wandelbeurzen in binnen- en buitenland. Want fietsen en wandelen blijven de populairste activiteiten van onze gasten, ook tijdens de paasvakantie, blijkt uit de bevraging. Gevolgd door gastronomie, terecht het overkoepelende thema van onze campagnes dit jaar.”


Paasvakantie als ultiem familiemoment

Ondanks de schoolvakantie kreeg één op twee logiesuitbaters koppels zonder kinderen over de vloer. Toch geldt de paasvakantie traditioneel ook als een ultiem familiemoment. Hetzij voor gezinnen met kinderen, hetzij voor grootouders met hun kleinkinderen. En zelfs de drie generaties die samen Limburg komen ontdekken tijdens een verblijf of daguitstap. Igor Philtjens: "We merken dat vooral de Limburgse vakantieparken en vakantiewoningen erg populair zijn tijdens schoolvakanties. Niet alleen voor gezinnen met kinderen. Maar ook de trend van familiegezelschappen die, zelfs met meerdere generaties, samen op vakantie naar Limburg komen, zit in de lift.” Ook de attracties bevestigen deze trends. Zij ontvingen deze paasvakantie niet alleen heel wat gezinnen, maar ook opvallend veel grootouders met hun kleinkinderen.


Onthaasten dichtbij huis steeds populairder

Opvallend is ook dat bezoekers of gasten niet per se van ver kwamen de voorbije paasvakantie. Hoewel vier op tien Limburgse logiesuitbaters gasten uit het buitenland heeft ontvangen, wordt West-Vlaanderen genoemd als populairste herkomstregio. Gevolgd door Oost-Vlaanderen. Limburg staat hierbij zelfs op de derde plaats. "Hét bewijs dat onthaasten dichtbij huis of zelfs in eigen regio steeds populairder wordt. En dat is niet alleen goed voor onze welvaart, maar ook voor ons welzijn”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgie, vlaanderen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...