Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde zeventig procent een even goede of betere paasvakantie dan vorig jaar. Vooral het zomerse weekend van 7 en 8 april zorgde voor veel last minute boekingen. Bij de dagattracties liep het aantal tevreden uitbaters zelfs op tot negentig procent. Naar schatting boekten 100 duizend gasten een vakantie in Limburg en realiseerde de regio daarmee 290 duizend overnachtingen, goed voor een omzet van 24 miljoen euro.


Toerisme Limburg, de marketingorganisatie ter ondersteuning van het toerisme in Limburg, bevroeg tijdens de voorbije paasvakantie 140 logiesuitbaters en een tiental uitbaters van grote attracties in de provincie.


"Een bevestiging dat onze blijvende investeringen én de inspanningen van onze publieke en private partners hun vruchten afwerpen”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw tevreden, "Er zijn al meer dan 230.000 Limburg Vakantiegidsen verdeeld tot aan de paasvakantie. Niet alleen via o.a. krantenwinkels, logies en attracties. Maar ook via fiets- en wandelbeurzen in binnen- en buitenland. Want fietsen en wandelen blijven de populairste activiteiten van onze gasten, ook tijdens de paasvakantie, blijkt uit de bevraging. Gevolgd door gastronomie, terecht het overkoepelende thema van onze campagnes dit jaar.”


Paasvakantie als ultiem familiemoment

Ondanks de schoolvakantie kreeg één op twee logiesuitbaters koppels zonder kinderen over de vloer. Toch geldt de paasvakantie traditioneel ook als een ultiem familiemoment. Hetzij voor gezinnen met kinderen, hetzij voor grootouders met hun kleinkinderen. En zelfs de drie generaties die samen Limburg komen ontdekken tijdens een verblijf of daguitstap. Igor Philtjens: "We merken dat vooral de Limburgse vakantieparken en vakantiewoningen erg populair zijn tijdens schoolvakanties. Niet alleen voor gezinnen met kinderen. Maar ook de trend van familiegezelschappen die, zelfs met meerdere generaties, samen op vakantie naar Limburg komen, zit in de lift.” Ook de attracties bevestigen deze trends. Zij ontvingen deze paasvakantie niet alleen heel wat gezinnen, maar ook opvallend veel grootouders met hun kleinkinderen.


Onthaasten dichtbij huis steeds populairder

Opvallend is ook dat bezoekers of gasten niet per se van ver kwamen de voorbije paasvakantie. Hoewel vier op tien Limburgse logiesuitbaters gasten uit het buitenland heeft ontvangen, wordt West-Vlaanderen genoemd als populairste herkomstregio. Gevolgd door Oost-Vlaanderen. Limburg staat hierbij zelfs op de derde plaats. "Hét bewijs dat onthaasten dichtbij huis of zelfs in eigen regio steeds populairder wordt. En dat is niet alleen goed voor onze welvaart, maar ook voor ons welzijn”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgie, vlaanderen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...