Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties
Nederlandse millennials (leeftijd 18 tot 35 jaar) hebben in 2017 zo’n 6,9 miljoen vakanties ondernomen. Dit is bijna een vijfde van alle vakanties die door Nederlanders in datzelfde jaar werden ondernomen (19%). Opvallend is dat millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan de oudere generaties. Bijna 60% van alle vakanties brachten millennials door in het buitenland, waarbij vooral stedentrips populair waren. Dit baseert NBTC-NIPO Research op het ContinuVakantieOnderzoek en aanvullend onderzoek naar het vakantiegedrag van millennials.
  • Buitenland populairder dan binnenland
  • Gaan korter op vakantie dan oudere generaties
  • Boeken veel online
  • Social media belangrijke inspiratiebron
  • Zijn erg prijsbewust

Millennials verkiezen vakanties in het buitenland boven vakanties in het binnenland. In 2017 hebben millennials 4,1 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen. In vergelijking met oudere generaties geven millennials de voorkeur veelal aan samengestelde reizen (29%), waarbij zowel het vervoer als verblijf vooraf aan de reis apart van elkaar zijn geboekt. Afgelopen jaar waren Spanje (14%), Duitsland (13%) en Frankrijk (11%) de meest populaire vakantiebestemmingen voor de millennial. Opvallend is dat in de top 10 populaire vakantiebestemmingen alleen de Verenigde Staten (4%) voor komt als verre bestemming. Millennials gaan relatief korter op vakantie naar het buitenland dan oudere generaties, ze verblijven er meestal twee tot drie nachten.


Millennials ook tijdens vakanties online actief

Millennials zijn bij uitstek de generatie die vakanties online boeken. In 2017 boekten zij 86% van de buitenlandse vakanties online. In vergelijking met babyboomers (leeftijd 55 tot 70 jaar) boeken millennials hun buitenlandse vakantie vaker direct online bij een luchtvaartmaatschappij (21%), via een online bemiddelende organisatie zoals Booking.com (29%) of via een social travel-site zoals Airbnb (8%). Het belangrijkste online reisplatform is voor de millennial het reisbureau (30%). Millennials halen hun inspiratie voor een reisbestemming in vergelijking met andere generaties meer bij vrienden en familie (56%). Daarnaast zijn social media ook een belangrijke inspiratiebron in vergelijking met de oudere generaties. Ook tijdens vakanties in het buitenland zijn social media niet meer weg te denken, zo’n 60% van de millennials gebruikt social media meerdere keren per dag.


Millennial prijsbewuster dan oudere generatie

Millennials zorgen voor 21% van de totale vakantiebestedingen in het buitenland. Vergeleken met de oudere generaties is de millennial prijsbewuster bij het uitzoeken van vakanties. Zo’n 38% zoekt net zo lang totdat de goedkoopste reisaanbieder is gevonden. Millennials besteden gemiddeld per persoon per buitenlandse vakantie 739 euro, terwijl de oudere generaties meer besteden (generatie X in de leeftijd van 35 tot 55 jaar: 783 euro en babyboomers: 858 euro). Opvallend is dat duurzaamheid een minder belangrijke rol speelt in vergelijking met oudere generaties. Bij 14% van de millennials speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de keuze voor een vakantie, terwijl 19% van de babyboomers dit als belangrijk acht.


Het rapport Millennials en vakanties 2017 is vandaag te bestellen. Meer informatie vindt u op www.nbtcniporesearch.nl

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, millenials, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.