Geplaatst op: 26-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gouda opent meer publieke toiletten voor toeristen

Gouda opent meer publieke toiletten voor toeristen
Openbare toiletten staan zelden in een lokaal toeristisch plan maar zijn voor toeristen essentiële voorzieningen. In Gouda hebben ze daar met jaarlijks meer dan 800.000 gasten uit binnen- en buitenland wel oog voor. Het aantal publieke toiletten in Gouda wordt nu afgestemd op deze aantallen bezoekers.


Het aantal toiletten in de stadbibliotheek is verdubbeld en openbaar toegankelijk gemaakt. De toiletten zijn gerealiseerd door Toletto, een specialist voor het ontwerpen, renoveren en bouwen van toiletten voor de professionele markt. Het mindervaliden toilet is uitgebreid met een baby care voorziening. De bezoekers die met een touringcar op parkeerplaats Klein Amerika aankomen en tot voor kort nergens terecht konden, zullen hier het meest gebruik van gaan maken.


Toegangssysteem

De genderneutrale toiletten zijn via de hoofdentree van de Chocoladefabriek, waar de bibliotheek is gevestigd, bereikbaar. De toegang gaat via een tourniquet. Gasten van buitenaf betalen € 0,50. Dit kan met muntgeld of contactloos. Leden kunnen de bibliotheekpas bij een kaartlezer houden en gratis naar binnen. Ook mindervalide gasten kunnen gratis van de voorzieningen gebruik maken. De Chocoladefabriek is van oudsher een chocoladeverwerkingsfabriek en sinds 2014 het onderkomen van de Stadsbibliotheek Gouda, Streekarchief Midden-Holland, Drukkerswerkplaats Gouda en horecagelegenheid Kruim.


Duurzaam en MVO

Bij de renovatie zijn duurzame materialen en innovatieve technieken toegepast. Deze worden ook gedeeld met de bezoekers via een duurzaamheidsschild in de toiletten. Sinds begin 2018 doneert Toletto bij elke renovatie gezamenlijk met de klant een bedrag aan het "Wash & Learn” project van Simavi. Dit betekent een bijdrage aan een betere gezondheid van schoolkinderen en hun families in Kenia, Oeganda en Tanzania, door verbetering van de toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, zuid-holland, toiletten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...