Twee miljoen euro voor de herinneringscentra Amersfoort en Vught
Beide herinneringscentra ontvangen eenmalig 1 miljoen van
staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS). Blokhuis: "Steeds minder
mensen kunnen uit eigen ervaring verhalen vertellen over de
verschrikkingen van de oorlog, de keuzes die men moest maken, over
dierbaren die men heeft verloren. Hoe goed is het dan dat er plekken
zijn waar herinneringen levend blijven en verhalen daarmee niet
worden vergeten. Ik ben heel trots op de mensen in deze centra die
zich inzetten dat dit alles behouden blijft. Zeker voor nieuwe
generaties”.
In de plannen van deze twee centra zijn behalve een fysieke uitbreiding en ingrijpende verbouwing ook o.a. een nieuwe vaste expositie en nieuwe wisseltentoonstellingen voorzien. Daarnaast worden moderne presentatiemiddelen ingezet om bezoekers op nieuwe manieren bij de verhalen van de locaties te betrekken.
Kamp Amersfoort
Dankzij de uitbreiding krijgt Kamp Amersfoort meer ruimte voor vaste en tijdelijke exposities, voor educatie en voor bezinning. Daarnaast worden moderne presentatiemiddelen ingezet om bezoekers op nieuwe manieren bij de verhalen te betrekken. Zo ontwikkelt Kamp Amersfoort bijvoorbeeld een app met verhalen waar mensen tijdens een wandeling naar kunnen luisteren.
Kamp Vught
Nationaal Monument Kamp Vught heeft de ambitie is om eind 2019 onder meer de huidige vaste presentatie te hebben vernieuwd en een speciale educatieve uitbreiding te hebben gerealiseerd. Beiden zijn hard nodig want op drukke dagen bezoeken gemiddeld 15 schoolgroepen het museum voor een rondleiding. Vorig jaar werden in totaal 1.924 groepen ontvangen. Ongeveer de helft van de ruim 72.000 bezoekers waren scholieren. De massale toeloop heeft tot gevolg dat individuele bezoekers soms ‘verloren’ lopen tussen de groepen. Scholieren en losse bezoekers worden in de nieuwe plannen beter gescheiden, zodat de bezoekervaring voor beide groepen wordt verbeterd.
Daarnaast krijgt Kamp Vugt een nieuwe vaste presentatie. De huidige tentoonstelling dateert uit 2002 en is verouderd. Ook zijn er vele nieuwe verhalen, objecten en inzichten. Daarnaast zijn er nieuwe doelgroepen en is ook de museumbeleving en verwachting bij veel bezoekers veranderd. De te ontwikkelen nieuwe (tweetalige) expositie informeert, verbindt en inspireert. Met de confronterende geschiedenis van de historische plek als uitgangspunt, worden persoonlijke verhalen verbonden met objecten en plaatsen elders.