30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Foto: CBS
Social
media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een positieve invloed op ons leven. Bij
jongeren slaat het effect vaak door naar een verslavende vorm. Ruim 30% van de
jongeren, tot 25 jaar, ziet zichzelf als verslaafd aan social media. CBS maakte
er een videobericht van.
Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te
missen als ze geen gebruik maken van sociale media (fomo = fear of missing out).
Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22
procent onrustig. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37
procent als vervelend en dat is een belangrijke indicator voor de leisure
industrie om internetconnectie te bieden. Al deze indicatoren zijn gestegen ten
opzichte van 2015, meldt CBS.
Ouder, meer rust Oudere sociale media gebruikers ervaren minder vaak vrees om dingen te missen (17
procent) en minder onrust als zij een bericht niet kunnen bekijken (12 procent).
Tevens vinden ze het minder vaak vervelend als ze niet online kunnen (22
procent).
4 op de 10 jongvolwassenen slapen slechter door sociale media Steeds meer jongvolwassenen ervaren dat sociale media invloed hebben op hun
leven. Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op
de nachtrust tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Ze
oordelen juist weer vaker positief over de uitwerking van sociale media op hun
contacten met familie en vrienden. Over de invloed van sociale media op
schoolprestaties oordelen in 2017 zowel meer jongvolwassenen positief als
negatief in vergelijking met 2015.
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.