Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-05-2018
Auteur: Marc Gerlings

30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media

30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Foto: CBS
Social media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een positieve invloed op ons leven. Bij jongeren slaat het effect vaak door naar een verslavende vorm. Ruim 30% van de jongeren, tot 25 jaar, ziet zichzelf als verslaafd aan social media. CBS maakte er een videobericht van.



Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media (fomo = fear of missing out). Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22 procent onrustig. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37 procent als vervelend en dat is een belangrijke indicator voor de leisure industrie om internetconnectie te bieden. Al deze indicatoren zijn gestegen ten opzichte van 2015, meldt CBS.

Ouder, meer rust
Oudere sociale media gebruikers ervaren minder vaak vrees om dingen te missen (17 procent) en minder onrust als zij een bericht niet kunnen bekijken (12 procent). Tevens vinden ze het minder vaak vervelend als ze niet online kunnen (22 procent).

4 op de 10 jongvolwassenen slapen slechter door sociale media
Steeds meer jongvolwassenen ervaren dat sociale media invloed hebben op hun leven. Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op de nachtrust tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Ze oordelen juist weer vaker positief over de uitwerking van sociale media op hun contacten met familie en vrienden. Over de invloed van sociale media op schoolprestaties oordelen in 2017 zowel meer jongvolwassenen positief als negatief in vergelijking met 2015.
Trefwoorden: social media, internet, marketing, leisure

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Sunny Cars richt pr op landelijke media
Pr-bureau nxt agency meldt de samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars aan. De samenwerking richt zich op het positioneren van Sunny Cars als thought leader in de autoverhuurbranche. Data gaat meer een rol spelen in de pr-strategie.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.