Geplaatst op: 22-05-2018

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

De constante stroom van superjachten die in Nederland worden gelanceerd is het bewijs van de stabiele groei van de Nederlandse superjachtsector. De statistieken van 2017 bewijzen een stijging van het Nederlandse marktaandeel in de totaalwaarde van wereldwijd geleverde superjachten. Het gaat om een stijging van 21,6% in 2016 tot bijna 30% in 2017, een toename van meer dan 7,6%. De lancering van 21 superjachten, en 23 nieuwe opdrachten in het afgelopen jaar, voorspellen meer goeds voor de toekomst.

Kenners kijken altijd vol spanning uit naar de statistieken in het jaarlijkse rapport van Superyacht IQ aangezien de cijfers in tegenstelling tot veel commerciële publicaties een helder en realistisch beeld scheppen van de ontwikkelingen in de sector. De sector mag dan door het brede publiek worden geassocieerd met luxe en comfort, voor eigenaars en hun vertegenwoordigers is het belangrijk om te weten waar zij echt waar voor hun geld krijgen. De nieuwe cijfers laten zien dat de ongeëvenaarde prijskwaliteitverhouding van de Nederlandse bouwers een steeds bekender feit is onder de doelgroep die wil investeren in jachtbouw op het hoogste niveau.


Meer verkoop

Nederlandse werven verkopen meer superjachten, met een hogere totaalwaarde, terwijl hun marktaandeel in de laatste vijf jaar is toegenomen. De 21 superjachten langer dan 30 meter die in 2017 zijn geleverd, werden gebouwd door tien verschillende werven. Samen hadden ze een totaalwaarde van €1,19 miljard, wat zich vertaalt in een gemiddelde prijs van €57 miljoen per superjacht (een stijging van bijna 10%). Dit is bovendien de hoogste totaalwaarde die ooit is behaald.

Vergeleken met 2016 vertegenwoordigen de resultaten een groei van bijna 17% (van 18 naar 21 leveringen) en 28% (van €927 miljoen tot €1,19 miljard). Het aantal nieuwe opdrachten voor jachten in dit segment steeg met bijna 28%, van 18 naar 23, waarvan 22 motorjachten en één zeiljacht.


Mondiale aandeel

Mondiaal gezien was de geschatte totaalwaarde van de 149 gebouwde superjachten van 30 meter en langer in 2017 €4,08 miljard. De €1,19 miljard van de Nederlandse superjachtbouwers staat voor een in waarde uitgedrukt marktaandeel van 29,2%, vergeleken met 21,6% in 2016. Het percentage geleverde jachten in Nederland als aandeel in de mondiale markt steeg van 11,2% in 2016 tot 14,1% in 2017.


Krachtig collectief

De HISWA Holland Yachting Group behartigt de belangen van de Nederlandse werven en toeleveranciers binnen de superjachtbouwsector, volgens Jeroen Sirag, export Manager van de HISWA Holland Yachting Group. De vereniging is middels verschillende exportactiviteiten het krachtige, collectieve gezicht van de sector. Dankzij de stabiliteit waarmee de Nederlandse superjachtsector de recente woelige tijden heeft doorstaan, kunnen de leden vol vertrouwen investeren in de toekomst.


Een voorbeeld van dergelijke investeringen is de nieuwe werf die Feadship volgend jaar opent in Amsterdam. "Andere werven en leveranciers zijn ook in gesprek met Port of Amsterdam om zo hun aanwezigheid in de hoofdstad te versterken,” aldus Sirag. "Daarnaast ontwikkelen we plannen om Amsterdam te positioneren als ideale bestemming voor superjachten op weg naar Noord-Europa en het Baltisch Gebied. Hiermee bevestigt Nederland haar reputatie als ’s werelds zogeheten Yacht Valley.”

Link: https://www.hiswa.nl

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.