Geplaatst op: 23-05-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places
Onze branche ligt de laatste tijd behoorlijk onder het duurzame vergrootglas waarbij vooral de negatieve impact op het milieu wordt benadrukt. Toch worden er binnen de branche ook stappen gemaakt. Zo is Better Places de eerste Nederlandse reisorganisatie met internationaal B Corp-certificaat en staat nu samen met  Dopper en Tony Chocolonely in een positief rijtje met 56 andere Nederlandse bedrijven.


Met dit keurmerk sluit Better Places zich aan bij de internationale beweging van duurzame bedrijven. Better Places laat zien dat succesvol ondernemen en een positieve bijdrage leveren aan de wereld prima samengaan.


Wat is B Corp?

B Corp staat voor Benefit Corporation. Deze Amerikaanse organisatie certificeert sinds 2006 wereldwijd bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. B Lab reikt het certificaat uit aan bedrijven met positieve sociale en ecologische impact, die verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn én bijdragen aan de economie van de toekomst. Om B Corp te kunnen worden moeten bedrijven een strenge assessment doorlopen. Inmiddels dragen meer dan 2.000 bedrijven in ruim 50 landen het certificaat, waaronder Ben & Jerry’s en Patagonia. Bekende B corps in Nederland zijn Dopper en Tony Chocolonely. Better Places is de eerste reisorganisatie in Nederland die deze certificering is toegekend.


Saskia Griep, oprichter en directeur van Better Places: "We zijn ontzettend trots op onze B Corp-certificering. Met Better Places willen wij voorloper zijn op het gebied van duurzaam ondernemen in de reisbranche. We zijn ervan overtuigd dat we door onze manier van werken een positieve impact hebben op zowel reizigers, leveranciers, werknemers en het milieu. Door de B Corp-certificering worden duurzaamheid en transparantie verankerd in onze bedrijfsvoering, en kunnen we onze ambitie voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord aantonen en een voorbeeld zijn voor anderen.”


Better places for people to live in and better places for people to visit

Better Places is een social enterprise en zet zich sinds de oprichting in 2014 in voor een meer duurzame reiswereld. De reisorganisatie compenseert de CO2-uitstoot van al haar reizigers: zowel van de vlucht als het landarrangement. Daarnaast voert Better Places een actief beleid om plastic afval tegen te gaan.


Maar duurzaam reizen is meer dan rekening houden met het milieu. Het gaat ook over de mensen, cultuur en economie van de plek die je bezoekt. Bij Better Places regel je je reis rechtstreeks bij een reisexpert die er woont. Saskia Griep: "We willen dat toerisme iets toevoegt, voor onze reizigers én voor lokale mensen. Voor onze reiziger omdat de reis een onvergetelijke ervaring is, en voor de mensen ter plaatse dat het bezoek hen een eerlijk inkomen oplevert. Better Places doneert jaarlijks 10 procent van haar winst aan positieve initiatieven wereldwijd.


De reisorganisatie maakte een vliegende start en groeide in korte tijd naar een jaaromzet van 8 miljoen euro. Op de Duitse markt opereert Better Places onder de naam FairAway en op de Engelstalige markt als Better Places Travel.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.