Geplaatst op: 23-05-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places
Onze branche ligt de laatste tijd behoorlijk onder het duurzame vergrootglas waarbij vooral de negatieve impact op het milieu wordt benadrukt. Toch worden er binnen de branche ook stappen gemaakt. Zo is Better Places de eerste Nederlandse reisorganisatie met internationaal B Corp-certificaat en staat nu samen met  Dopper en Tony Chocolonely in een positief rijtje met 56 andere Nederlandse bedrijven.


Met dit keurmerk sluit Better Places zich aan bij de internationale beweging van duurzame bedrijven. Better Places laat zien dat succesvol ondernemen en een positieve bijdrage leveren aan de wereld prima samengaan.


Wat is B Corp?

B Corp staat voor Benefit Corporation. Deze Amerikaanse organisatie certificeert sinds 2006 wereldwijd bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. B Lab reikt het certificaat uit aan bedrijven met positieve sociale en ecologische impact, die verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn én bijdragen aan de economie van de toekomst. Om B Corp te kunnen worden moeten bedrijven een strenge assessment doorlopen. Inmiddels dragen meer dan 2.000 bedrijven in ruim 50 landen het certificaat, waaronder Ben & Jerry’s en Patagonia. Bekende B corps in Nederland zijn Dopper en Tony Chocolonely. Better Places is de eerste reisorganisatie in Nederland die deze certificering is toegekend.


Saskia Griep, oprichter en directeur van Better Places: "We zijn ontzettend trots op onze B Corp-certificering. Met Better Places willen wij voorloper zijn op het gebied van duurzaam ondernemen in de reisbranche. We zijn ervan overtuigd dat we door onze manier van werken een positieve impact hebben op zowel reizigers, leveranciers, werknemers en het milieu. Door de B Corp-certificering worden duurzaamheid en transparantie verankerd in onze bedrijfsvoering, en kunnen we onze ambitie voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord aantonen en een voorbeeld zijn voor anderen.”


Better places for people to live in and better places for people to visit

Better Places is een social enterprise en zet zich sinds de oprichting in 2014 in voor een meer duurzame reiswereld. De reisorganisatie compenseert de CO2-uitstoot van al haar reizigers: zowel van de vlucht als het landarrangement. Daarnaast voert Better Places een actief beleid om plastic afval tegen te gaan.


Maar duurzaam reizen is meer dan rekening houden met het milieu. Het gaat ook over de mensen, cultuur en economie van de plek die je bezoekt. Bij Better Places regel je je reis rechtstreeks bij een reisexpert die er woont. Saskia Griep: "We willen dat toerisme iets toevoegt, voor onze reizigers én voor lokale mensen. Voor onze reiziger omdat de reis een onvergetelijke ervaring is, en voor de mensen ter plaatse dat het bezoek hen een eerlijk inkomen oplevert. Better Places doneert jaarlijks 10 procent van haar winst aan positieve initiatieven wereldwijd.


De reisorganisatie maakte een vliegende start en groeide in korte tijd naar een jaaromzet van 8 miljoen euro. Op de Duitse markt opereert Better Places onder de naam FairAway en op de Engelstalige markt als Better Places Travel.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.