Bijzondere special van National Geographic over de Wadden
De uitgave werd gefinancierd door het INTERREG V A programma Deutschland-Nederland van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRE), de Niedersäschsisches Ministerium für Bundes- und Europaangelegenheiten en Regionale Entwicklung en de provincies Fryslân en Groningen. De marketingbureaus van Groningen, Friesland en Noord-Holland willen in de toekomst de Wadden meer gezamenlijk promoten.
Schoonheid van de Wadden
De redactie van het magazine is in het Nederlandse en Duitse Waddengebied geweest, om met eigen oren en ogen te ervaren hoe bijzonder het daar is. Met de titels ‘Unesco Werelderfgoed’ en ‘Mooiste Natuurgebied van Nederland’ op zak, hebben de Wadden de natuurliefhebber veel te bieden. Zowel de waddenkust als de zee en de eilanden komen uitgebreid aan bod en ook voor het Duitse waddengebied is volop aandacht.
Gratis aan te vragen
De special is als bijlage bij de normale uitgave van National Geographic, bij ruim 42.000 adressen in Nederland bezorgd. In juni krijgen de 17.000 lezers van National Geographic Traveler het boekje bezorgd. Geïnteresseerden die geen abonnee zijn maar wel een exemplaar willen bestellen, kunnen een gratis exemplaar aanvragen via www.visitwadden.nl/national-geographic.
Gezamenlijke promotie van de Wadden
De special markeert mogelijk het begin van de gezamenlijke promotie van de Wadden. De marketingbureaus van Friesland, Groningen en Noord-Holland willen de boer op met de Waddenzee als Unesco Werelderfgoed. Hiervoor is een aanvraag bij het Waddenfonds en de drie provincies ingediend om de campagne te financieren. Een gezamenlijke aanpak is gewenst, het Waddengebied stopt immers ook niet bij de provinciegrenzen. Als de aanvraag wordt gehonoreerd voorziet deze in een langdurige samenwerking om de Wadden duurzaam op de kaart te zetten bij nieuwe doelgroepen.