Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent,
een b&b of een attractie, je zal de invloed merken van de toenemende
verkoop van tickets, accommodaties en merchandise via het web. De consument maakt
er steeds meer gebruik van. Veel omzet gaat naar Europese webkanalen (400
miljoen euro in Q4 2017) maar dat het geld over de grens gaat is vaak niet te
zien voor de consument.
Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2017 voor ongeveer
400 miljoen euro uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels gevestigd
binnen de Europese Unie. Hiermee komen de uitgaven bij deze Europese webwinkels
in 2017 uit op ongeveer 1,5 miljard euro. Dit meldt het CBS op basis van lopend
big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse
webwinkels.
Het gaat hier om online aankopen van goederen door
Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in
Nederland gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100
duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te
doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De cijfers zijn berekend op basis
van een nieuwe
methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De
foutmarge op de omzet is ongeveer 5 procent.
Omzetgroei Nederlandse webwinkels in
2017 ongeveer even groot
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het vierde
kwartaal van 2017 met 21 procent toe. Dit kunnen pure webwinkels
zijn, maar ook detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een
webwinkel.
Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in
Nederland ongeveer even groot.
Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een
consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn
veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. Vanuit
macro-economisch oogpunt is het onderscheid echter wel relevant. Aankopen bij
buitenlandse webwinkels dragen namelijk niet bij aan de Nederlandse economie,
in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels, meldt CBS. De
aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein
deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse
consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is
de afgelopen jaren sterk toegenomen.