Geplaatst op: 29-05-2018
Auteur: Marc Gerlings

3 kernpunten actieplan bereikbaarheid Utrecht

Utrecht zoekt verbetering mobiliteit op korte termijn bij fiets en datainzet

3 kernpunten actieplan bereikbaarheid Utrecht

Bereikbaarheid is voor steden van levensbelang, ook als het gaat om toerisme. Je wilt bezoekers een goede ervaring bieden en de reis er naartoe verloopt dan ook het liefst vlekkeloos. Utrecht presenteert een fors actieplan om de bereikbaarheid te verbeteren. Prioriteiten op korte termijn zijn fietsroutes, inzet van data om mobiliteit beter te sturen en consumenten veranderen zodat ze de spits mijden.

Op de langere termijn is onder meer nog een groot station nodig, naast het net verbouwde Utrecht Centraal Station. Dat kan om een nieuw station gaan maar ook het uitbouwen van een van de bestaande stations is een optie. In de modellen wordt duidelijk ingespeeld op cirkels rondom de stad, voor zowel gemotoriseerd vervoer als het openbaar vervoer.

De kernpunten van het plan:

1. Op korte termijn wil Utrecht fietspaden, OV en wegen in stad en regio slimmer benutten door nieuwe mobiliteitsdiensten, deelconcepten voor vervoermiddelen en slim datagebruik. Vanaf 2018 wordt gewerkt aan het verder verdichten van wonen en werken bij bestaande OV-knooppunten. Ook worden nieuwe mobiliteitsdiensten ontwikkeld. Hier geldt: hoe dichter bij de stad, hoe meer fiets en OV worden gestimuleerd. Verder is het nodig dat er minimaal 14.000 extra spitsmijdingen in de periode 2019-2023 komen als gevolg van het stimuleren van ander gedrag en het gebruik van ander vervoer.


2. Keuzes maken voor nieuwe woningbouwlocaties èn voor het OV- netwerk om gezond te kunnen groeien. Bijvoorbeeld door uitbreiding van OV langs het bestaande netwerk; een nieuwe ring van OV rondom de stad Utrecht met nieuwe of bestaande knooppunten die worden uitgebreid of een verder van de stad afliggend regionaal netwerk. Bij de keuze voor het ringmodel kan Utrecht op termijn een tweede intercitystation krijgen om de druk van Utrecht Centraal op te vangen en reizigers slimmer van A naar B te brengen. Op dit moment reizen de meeste studenten en werknemers die naar het groeiende Utrecht Science Park (USP) willen via Utrecht Centraal en vervolgens door de stad terwijl zij grotendeels van buiten de stad komen en het USP, waar dagelijks 45.000 mensen naartoe reizen, ook aan de rand van de stad ligt. Zie onderstaande afbeeldingen ter verduidelijking.


3. Onderzoek of Utrecht kan blijven functioneren als nationaal knooppunt. Daarvoor wordt het effect van de maatregelen (uit 1 en 2) gemeten en bekeken welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor weg en spoor. Op basis van de huidige groeicijfers is uitbreiding nodig voor alle vervoersmodaliteiten: lopen, fiets, OV en auto. Hier wordt ook gekeken naar doorontwikkeling van de toplocaties voor wonen en werken in de regio en naar de ontwikkelingen in de Metropoolregio’s Amsterdam, Rotterdam-Den Haag en Eindhoven.

Trefwoorden: verkeer, mobiliteit, bereikbaarheid, stad, steden, citymarketing, toerisme, leisure

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.
28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...