3 kernpunten actieplan bereikbaarheid Utrecht
Utrecht zoekt verbetering mobiliteit op korte termijn bij fiets en datainzet
Bereikbaarheid
is voor steden van levensbelang, ook als het gaat om toerisme. Je wilt
bezoekers een goede ervaring bieden en de reis er naartoe verloopt dan ook het
liefst vlekkeloos. Utrecht presenteert een fors actieplan om de bereikbaarheid
te verbeteren. Prioriteiten op korte termijn zijn fietsroutes, inzet van data om mobiliteit
beter te sturen en consumenten veranderen zodat ze de spits mijden.
Op de langere termijn is onder meer nog een groot station nodig, naast het net
verbouwde Utrecht Centraal Station. Dat kan om een nieuw station gaan maar ook
het uitbouwen van een van de bestaande stations is een optie. In de modellen
wordt duidelijk ingespeeld op cirkels rondom de stad, voor zowel gemotoriseerd
vervoer als het openbaar vervoer.
De kernpunten van het plan:
1. Op korte termijn wil Utrecht fietspaden, OV en wegen in stad en regio slimmer benutten door nieuwe mobiliteitsdiensten, deelconcepten voor vervoermiddelen en slim datagebruik. Vanaf 2018 wordt gewerkt aan het verder verdichten van wonen en werken bij bestaande OV-knooppunten. Ook worden nieuwe mobiliteitsdiensten ontwikkeld. Hier geldt: hoe dichter bij de stad, hoe meer fiets en OV worden gestimuleerd. Verder is het nodig dat er minimaal 14.000 extra spitsmijdingen in de periode 2019-2023 komen als gevolg van het stimuleren van ander gedrag en het gebruik van ander vervoer.
2. Keuzes maken voor nieuwe woningbouwlocaties èn voor het OV- netwerk om gezond te kunnen groeien. Bijvoorbeeld door uitbreiding van OV langs het bestaande netwerk; een nieuwe ring van OV rondom de stad Utrecht met nieuwe of bestaande knooppunten die worden uitgebreid of een verder van de stad afliggend regionaal netwerk. Bij de keuze voor het ringmodel kan Utrecht op termijn een tweede intercitystation krijgen om de druk van Utrecht Centraal op te vangen en reizigers slimmer van A naar B te brengen. Op dit moment reizen de meeste studenten en werknemers die naar het groeiende Utrecht Science Park (USP) willen via Utrecht Centraal en vervolgens door de stad terwijl zij grotendeels van buiten de stad komen en het USP, waar dagelijks 45.000 mensen naartoe reizen, ook aan de rand van de stad ligt. Zie onderstaande afbeeldingen ter verduidelijking.
3. Onderzoek of Utrecht kan blijven functioneren als nationaal knooppunt. Daarvoor wordt het effect van de maatregelen (uit 1 en 2) gemeten en bekeken welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor weg en spoor. Op basis van de huidige groeicijfers is uitbreiding nodig voor alle vervoersmodaliteiten: lopen, fiets, OV en auto. Hier wordt ook gekeken naar doorontwikkeling van de toplocaties voor wonen en werken in de regio en naar de ontwikkelingen in de Metropoolregio’s Amsterdam, Rotterdam-Den Haag en Eindhoven.