Geplaatst op: 24-08-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Doet u mee aan het onderzoek naar de toekomst van het vakantiepark?

Doet u mee aan het onderzoek naar de toekomst van het vakantiepark?
NRIT gaat samen met researcher Rolf Nijdam van hogeschool Saxion en RECRON het boek en digitaal platform ‘De toekomst van het vakantiepark’ ontwikkelen. In dit boek en platform wil hij ondersteund door feiten over vakantieparken, inzicht geven in de markt waarin ze opereren, en inspireren om tot een duurzame toekomst voor de branche te komen.

Om de huidige markt zo volledig mogelijk in kaart te brengen is input vanuit bedrijven en ondernemers uit de verblijfsrecreatie onontbeerlijk. Onder vakantieparken verstaan we campings, bungalowparken, groepsaccommodaties en alle mengvormen van deze bedrijven.


Wat zijn de uitdagingen?

De markt voor vakantieparken is volop in beweging. De binnenlandse markt is tussen de drie grote aanbieders CenterParcs, Landal GreenParks en Roompot Vakantieparken dan wel verdeeld, de uitdagingen zijn er niet minder om. Campings staan nog aan de vooravond van verregaande technologische ontwikkelingen en concentratie, individuele bungalowparken met de vraag bij welk samenwerkingsverband of boekingsplatform ze zich aansluiten en allemaal worstelen ze met de wispelturige en ongrijpbare consument, branchevervaging, sterke concurrentie van vliegvakanties en smalle marges. Om nog maar niet te praten over vakantieparken die ‘end of life’ zijn, parken die uitgeponde accommodaties willen renoveren, campings die worstelen met de camper of de keuze tussen een natuurlijke camping met weinig voorzieningen of een full service vijfsterren camping. Daarnaast willen beleidsmakers meer grip op de sector krijgen om negatieve effecten te voorkomen of juist het toerisme aan te jagen. Problemen en uitdagingen die om een gedegen en integraal fundament en inzicht vragen in de branche wat er tot op heden niet is.


Wat vragen we van ondernemers in de verblijfsrecreatie?
In de eerste fase willen we de huidige markt met een onderzoek onder vakantieparken zo volledig mogelijk in kaart brengen. We willen u dan ook vriendelijk vragen de enquête op http://onderzoek.nritmedia.nl/ zo compleet mogelijk in te vullen. Als u bepaalde gegevens niet kunt of wilt verstrekken, is dat geen probleem en kunt u deze vragen gewoon overslaan. Vanzelfsprekend worden de resultaten volledig vertrouwelijk behandeld en worden deze alleen voor dit onderzoek gebruikt. Resultaten van individuele bedrijven worden nooit gepubliceerd of anderszins met anderen gedeeld.


Wat krijgt u terug?

Natuurlijk willen we ook wat terug doen en krijgt u als eerste de samenvatting van het onderzoek ter beschikking. Als u daarin geïnteresseerd bent, vragen we u vriendelijk aan het eind van de enquête uw mailadres in te vullen.

Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met onderzoeker Rolf Nijdam van Saxion via r.g.nijdam@saxion.nl

Link: http://onderzoek.nritmedia.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, onderzoek, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...