Leisure economie Wadden: meeste winkels en horeca

De Waddeneilanden hebben een echte vrijetijdseconomie. Dat leidt tot specifieke unieke ontwikkelingen. Op de Waddeneilanden zijn relatief veel winkels en horecazaken. Omgerekend naar aantal inwoners staan op de Wadden van alle gemeenten de meeste winkel- en horecavestigingen ingeschreven. In 2017 bezochten bijna anderhalf miljoen toeristen de Waddeneilanden. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van WNL.
Op
de Waddeneilanden waren op 1 januari 2018 in totaal 3 600 vestigingen
van bedrijven. Horeca en handel zijn samen goed voor bijna een derde
daarvan. Ter vergelijking, in heel Nederland is dat minder en maken
deze twee bedrijfstakken ruim een vijfde uit van het aantal
vestigingen.
De Waddeneilanden hebben 27,1
horecavestigingen per duizend inwoners tegenover 3,6 in heel
Nederland. Ook het aantal handelsvestigingen (21,1 om 15,8 per
duizend inwoners) is bovengemiddeld. Daarbij gaat het voor een
belangrijk deel om winkels. De Wadden hebben namelijk veel meer
winkels per duizend inwoners (13,2) dan Nederland als geheel (5,1).
Kerngetallen verschillen tussen de eilanden
Vlieland, Texel, Schiermonnikoog, Terschelling en Ameland staan in 2018 in de top zes van gemeenten met de meeste winkels per inwoner. Vlieland gaat in 2018 aan kop met 18,5 fysieke winkels per duizend inwoners, gevolgd door Texel (13,3), Schiermonnikoog (12,9), Sluis (12,8), Terschelling (12,6) en Ameland (12,0). De meeste winkels op de Wadden bevinden zich op Texel (180) en daarna Terschelling (62) en Ameland (44). Het gaat om onder andere kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen en souvenirwinkels.
Ook qua horecavestigingen kennen de Wadden een relatief hoge dichtheid. Alle eilanden staan in de top vijf: Vlieland (35,3), Terschelling (34,6), Ameland (34,2), Schiermonnikoog (26,8) en Texel (21,7). Ook andere ‘toeristische’ gemeenten, zoals Valkenburg (15,2), Gulpen (13,4) en Zandvoort (12,4) hebben relatief veel horecazaken per duizend inwoners.