Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping
Nederlanders zoeken in of bij een campingaccommodatie dezelfde luxe als thuis en willen daar ook graag extra voor betalen. Een vaatwasser, goede internetverbinding en hotelservices kunnen op een grote belangstelling van kampeerders rekenen. Voor Duitsers is duurzaamheid een belangrijk criterium bij de keuze van de camping. De term glamping is wel ingeburgerd want 80% van de ondervraagden weet wat glamping is.


Dat blijkt uit het Nationaal Camping- en Glampingonderzoek 2018 dat Vacanceselect liet uitvoeren door marktonderzoekbureau Markteffect onder bijna achthonderd Nederlandse en Duitse kampeerders.


Luxevoorzieningen zeer gewenst

Nederlanders zoeken tegenwoordig vergelijkbare luxe van thuis in of bij een campingaccommodatie. De aanwezigheid van een vaatwasmachine is voor bijna één derde van hen een must én reden om meer te betalen voor een campingverblijf. Hetzelfde geldt voor een goede internetverbinding, die door meer dan veertig procent als zeer belangrijk wordt gewaardeerd. Daarnaast mogen services te vergelijken met een hotel, zoals ontbijt, regelmatig schoon bedlinnen en handdoeken zich verheugen op een groeiende belangstelling van de kampeerder. Bijna één vijfde (negentien procent) zou hier zelfs meer voor betalen.


Bijna veertig procent (38%) van de ondervraagden heeft ooit al eens een luxe vorm van kamperen, een zogenaamde glampingvakantie, beleefd. Zo’n tachtig procent zegt nu bekend te zijn met de term glamping.


Duitsers vinden duurzaamheid belangrijk

Duurzaamheid van de camping is voor veel meer Duitsers een belangrijk criterium voor hun campingselectie dan voor Nederlanders. Slechts voor acht procent van onze landgenoten is dit reden om voor een specifieke camping te kiezen. Bij de Duitsers is dit maar liefst een kwart. Onze Oosterburen zijn meer voorzichtig in het delen van vakantie-ervaringen via Social Media. Maar 34% zegt op deze manier de achterblijvers op de hoogte te houden van hun belevenissen. Dezelfde vraag bij de Nederlanders scoort zo’n elf procent hoger.


Vriendschappen op de camping

Zo’n 55% van de onderzochte Nederlanders beoordeelt het contact met de medecampingbewoners als zeer positief en zegt gedurende het verblijf spontaan vriendschappen te sluiten. Tegelijkertijd zijn de medekampeerders soms reden tot klagen. 64% van de respondenten heeft namelijk soms last van lawaai van de buren of hun kinderen, omdat deze het té gezellig hebben met elkaar. Ook de meegereisde hond is zo af en toe een te grote stoorzender (38%).


Seksgeluiden

Nederlanders hopen vooral een camping aan te treffen, waarbij ze spontaan gebruik kunnen maken van een ligbed bij het zwembad. Maar liefst driekwart (74%) geeft aan zich te irriteren als deze ligbedden worden geclaimd door er handdoeken op te leggen. Daarnaast blijken de buren een grote factor van belang. Bijna de helft (46%) betrapt zichzelf erop regelmatig de buren te becommentariëren. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge percentage aan bijnamen (negentien procent), dat Nederlanders de campinggenoten geven. Gedrag en uiterlijk vormen hierbij de inspiratiebronnen. Enkele voorbeelden zijn: ‘De Atleet’, ‘Anabole Bassie’ en ‘Partypoppers’. Zo’n vijftien procent is soms ongewenst toehoorder van seksgeluiden.


Groot verschil tussen Duitsers en Nederlanders is het moment van tutoyeren. Meer dan veertig procent (41%) doet dit zelfs vanaf het eerste moment. Bij Duitsers ligt dit getal zo’n tien procent lager. Pas als de tegenpartij voorstelt om elkaar met ‘jij’ aan te spreken, gaat een meerderheid van de Duitse kampeerders (57%) overstag. Bij Nederlanders ligt dit percentage op dit 32%.


Tenslotte wekt het gebruik van ‘Reserveerhanddoeken’ op ligbedden bij het zwembad minder ergernis op bij de Duitse kampeerder dan bij de Nederlandse. Bij hen geldt dit gevoel voor iets meer dan de helft van het aantal personen. Bij Nederlanders is dit bijna een kwart meer.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, onderzoek, glamping

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...