Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Center Parcs winnaar Low Car Diet 2018

Center Parcs winnaar Low Car Diet 2018
Center Parcs heeft de mobiliteitswedstrijd Low Car Diet 2018 heeft gewonnen. De werknemers van Center Parcs scoorden afgelopen maand de meeste punten voor het zo duurzaam mogelijk reizen. Opvallend is dat de deelnemers nu positiever staan tegenover elektrisch rijden, negatief staan ze tegen stedelijke tolheffing. Onze branche is goed vertegenwoordigd want Landal GreenParks staat op een tweede plaats.


Volgens Annemieke Nijhof, voorzitter van de Mobiliteitstafel Klimaatakkoord, die de prijs uitreikte past een wedstrijd als Low Car Diet bij haar motto 'move before you're ready': "Deze bedrijven en hun medewerkers wachten niet af, maar gaan nu al aan de slag met een gedragsverandering die bijdraagt aan ons klimaat. Ik hoop dat meer bedrijven juist door die praktische doorvertaling ervan geïnspireerd raken."


Door een maand lang de fossiele (lease)auto te laten staan en te reizen met een e-bike, de NS of een elektrische auto, bespaarden de 15 deelnemende bedrijven 63,1 ton CO2. Alle 1.300 deelnemers samen maakten 64% minder autokilometers.


Aanpassen reisgedrag eenvoudiger dan gedacht

De deelnemers hebben hun aangepaste reisgedrag en de mobiliteitswedstrijd positief ervaren: "Ik was aangenaam verrast door de prestaties van een elektrische auto, ik denk er serieus over na om over te stappen op elektrisch rijden." en "Door deze wedstrijd kwam ik erachter dat ik na een fietstocht gewoon kan douchen op kantoor. Dat maakt de drempel om te fietsen een stuk lager, want je wilt wel fris achter je bureau zitten."



Rekeningrijden scoort positief

De Reisbeweging legde de deelnemers van Low Car Diet ook een aantal mobiliteitsvraagstukken voor. Dit gaf een aantal verrassende inzichten.


Onder Low Car Diet deelnemers is ruim draagvlak voor een maatregel als rekeningrijden. Ook bij deelnemers die VVD of CDA stemden was een minderheid tegen. Daarentegen kan een stedelijke tolheffing niet op voldoende steun rekenen. Andere maatregelen als het terugdraaien van 130km/u naar 120km/u en diesels te weren uit milieuzones konden ook rekenen op steun van de meerderheid.


Positiever tegenover elektrisch rijden

De deelnemers staan door hun kennismaking bij Low Car Diet positiever tegenover de elektrische auto. Ruim 50% geeft aan dat de kans dat hun volgende auto elektrisch wordt is toegenomen. Voor het stimuleren van overig duurzaam vervoer is de sleutel tot succes het afstemmen van vergoedingen en faciliteiten. Wanneer privé gebruik van de businesscard wordt toegestaan door de werkgever zijn zij sneller bereid over te stappen. Omkleedvoorzieningen en aantrekkelijkere fietsvergoedingen moeten leiden tot meer fietsers.

Link: https://lowcardiet.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, verblijfsrecreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
10/12/24
Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat
Minister Beljaarts van Economische Zaken gaat werk maken van een beter ondernemersklimaat. Dat beloofde hij op de eerste OndernemersTop.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...