Travel Impact Lab van start
Volgens dagvoorzitter Willemijn Phielix wordt hier dagelijks gewerkt aan het nieuwe inclusieve en duurzame normaal: "We willen een impact maken en starten daarom vandaag een nieuwe beweging.”
Aan Marius Appelman, directeur van Riksja Travel en vanaf gisteren Chief Navigator van het Travel Impact Lab de eer het initiatief te lanceren. Hij heeft bij Riksja aan de lijve ondervonden dat het niet eenvoudig is om vanuit een idee tot een succesvolle lancering van een nieuw product te komen. Maar het begint natuurlijk altijd met een eerste idee: "Zorg dat je daarom niet midden in de operatie zit, maar kijk juist naar buiten. Dan breng je innovatie naar binnen”, hield hij de ruim 100 aanwezigen voor.
Reizen is het nieuwe roken
Natuurlijk kwam ook de Tegenlichtdocumentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’ aan de orde. De makers van VPRO hebben in de reisbranche een diepe indruk achtergelaten en Appelman onderschreef de algemene conclusie: "We moeten ophouden de planeet te verwoesten”, stelde hij kernachtig. "We zijn zelf veel te laat gaan schakelen en dreigen nu in het beklaagdenbankje te komen als een foute club.”
Marius Appelman
Volgens Appelman is een eerste start het volledig compenseren van de CO2 uitstoot van je reizen. Het begin is gemaakt en tien touroperators nemen de CO2 compensatie voor hun rekening. Maar beter is het natuurlijk om geen schade aan de planeet te veroorzaken. "Dan zullen we veel meer met de trein moeten reizen, andere motoren aan vliegtuigen hangen en meer moeten samenwerken met lokale gemeenschappen op de bestemming”, zei Appelman die ook vond dat overtourism nadrukkelijk op de agenda moet staan van alle reisbedrijven. Toch heeft toerisme ook een waarde door de relaties die we all over the world met elkaar aangaan en dat zorgt weer voor meer begrip voor elkaar. "Tijdens reizen staan we veel meer open voor andere indrukken en daarin zit de grote winst.”
Appelman ziet drie belangrijke trends:
- Platformisering;
- een milleniumklant die duurzaamheid steeds vanzelfsprekender vindt;
- en een klant die steeds meer transformerende belevingen verwacht.
Zelf de disruptor worden
De reisbranche moet volgens Appelman snel transformeren: "We zijn kwetsbaar voor disruptie maar als we zelf de disruptor zijn, hebben we de regie over onze eigen toekomst in handen”, hield hij de aanwezigen voor. Probleem is dat businessmodellen in de branche flinterdun zijn waardoor er te weinig geld wordt verdiend. Appelman ziet steeds meer succesvolle platforms waardoor het businessmodel voor de reisbranche nog lastiger wordt. We moeten in de optiek van Appelman af van het idee dat we vooral een logistieke dienstverlener zijn. "Daar zit de meerwaarde niet in. De weg naar succes is het vergroten van de impact van de reis op de klant waarmee je de toegevoegde waarde voor zowel de klant als de reisonderneming vergroot.”
Maar alleen innoveren is best lastig en daar kan het Travel Impact Lab een belangrijke rol spelen. "Samen moeten we een innovatiecommunity creëren”, zei Appelman.
Wat is het Travel Impact Lab?
Het Travel Impact Lab staat open voor startups en bestaande reisorganisaties die aan innovatie willen werken. Een aparte plaats is belangrijk omdat reisbedrijven het druk hebben met de dagelijkse operatie en er daarom te weinig ruimte is voor innovatie. Bovendien is innoveren een echt vak waarbij het Lab specialisten invliegt. "Daarom willen we een speciale wereld creëren”, stelde Appelman. Bedrijven moeten zich ook realiseren dat veel innovaties niet lukken. Van de 3.000 ideeën, halen er 1.000 de eerste selectie, worden er 10 echt ontwikkeld, krijgen er 2 een projectlaunch en slaagt er maar eentje. "We gaan samen al in een vroeg stadium ideeën trechteren en toetsen, zodat we sneller ideeën naar de markt kunnen brengen.”
Het Travel Impact Lab moet de plek zijn:
- Voor startups om hun concepten te toetsen, en de succeskansen fors te vergroten;
- waar bedrijven naast hun operatie echt aan innovatie en disruptie kunnen werken;
- waar reisconcepten van de toekomst worden geboren voor future generations;
- om samen te komen voor inspiratie over reizen met impact;
- waar reiskanalen de klant al hebben, waar techniek, vormgeving, coaches, mentoren, lean startup ruimtes en klantenpanel beschikbaar is.
Het Lab biedt drie verschillende diensten aan:
1 Accelerator
Met een team 14 weken systematisch werken met onze lean coaches om te kijken of je concept marktwaardig is
2 Sprints en Masterclasses
Korte intensieve begeleiding van 1 tot 2 weken om jouw innovatie te versnellen
3 Movement
We zijn een movement ecosysteem netwerk. Met vaste regelmaat komen we samen en delen we ervaring en kennis onder begeleiding van interessante sprekers.
De eerste accelerator start in oktober/november in Leiden. Andere locaties zijn Utrecht (Social Impact Factory) en Breda (NHTV). Startups betalen € 15.000 voor een traject in de accelerator, partners van het programma € 35.000 voor eenzelfde traject en andere bedrijven moet daarvoor € 45.000 betalen.
Reisbedrijven van het eerste uur zijn SNP Natuurreizen, Riksja Travel, en Airtrade. Aangesloten partners zijn Acato, Incentro, Triodos, NHTV en ANVR.