Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Travel Impact Lab van start

Travel Impact Lab van start
Gisterenmiddag is tijdens een druk bezocht event in de Utrechtse Social Impact Factory het startschot gegeven voor het Travel Impact Lab. Dit lab moet de plek worden voor innovatie en duurzame impact in de reisbranche. Ze verbinden startups met gevestigde touroperators en helpen bedrijven met het bouwen aan een ondernemende, toekomstbestendige cultuur.


Volgens dagvoorzitter Willemijn Phielix wordt hier dagelijks gewerkt aan het nieuwe inclusieve en duurzame normaal: "We willen een impact maken en starten daarom vandaag een nieuwe beweging.”


Aan Marius Appelman, directeur van Riksja Travel en vanaf gisteren Chief Navigator van het Travel Impact Lab de eer het initiatief te lanceren. Hij heeft bij Riksja aan de lijve ondervonden dat het niet eenvoudig is om vanuit een idee tot een succesvolle lancering van een nieuw product te komen. Maar het begint natuurlijk altijd met een eerste idee: "Zorg dat je daarom niet midden in de operatie zit, maar kijk juist naar buiten. Dan breng je innovatie naar binnen”, hield hij de ruim 100 aanwezigen voor.


Reizen is het nieuwe roken

Natuurlijk kwam ook de Tegenlichtdocumentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’ aan de orde. De makers van VPRO hebben in de reisbranche een diepe indruk achtergelaten en Appelman onderschreef de algemene conclusie: "We moeten ophouden de planeet te verwoesten”, stelde hij kernachtig. "We zijn zelf veel te laat gaan schakelen en dreigen nu in het beklaagdenbankje te komen als een foute club.”


Marius Appelman


Volgens Appelman is een eerste start het volledig compenseren van de CO2 uitstoot van je reizen. Het begin is gemaakt en tien touroperators nemen de CO2 compensatie voor hun rekening. Maar beter is het natuurlijk om geen schade aan de planeet te veroorzaken. "Dan zullen we veel meer met de trein moeten reizen, andere motoren aan vliegtuigen hangen en meer moeten samenwerken met lokale gemeenschappen op de bestemming”, zei Appelman die ook vond dat overtourism nadrukkelijk op de agenda moet staan van alle reisbedrijven. Toch heeft toerisme ook een waarde door de relaties die we all over the world met elkaar aangaan en dat zorgt weer voor meer begrip voor elkaar. "Tijdens reizen staan we veel meer open voor andere indrukken en daarin zit de grote winst.”


Appelman ziet drie belangrijke trends:

  1. Platformisering;
  2. een milleniumklant die duurzaamheid steeds vanzelfsprekender vindt;
  3. en een klant die steeds meer transformerende belevingen verwacht.

Zelf de disruptor worden

De reisbranche moet volgens Appelman snel transformeren: "We zijn kwetsbaar voor disruptie maar als we zelf de disruptor zijn, hebben we de regie over onze eigen toekomst in handen”, hield hij de aanwezigen voor. Probleem is dat businessmodellen in de branche flinterdun zijn waardoor er te weinig geld wordt verdiend. Appelman ziet steeds meer succesvolle platforms waardoor het businessmodel voor de reisbranche nog lastiger wordt. We moeten in de optiek van Appelman af van het idee dat we vooral een logistieke dienstverlener zijn. "Daar zit de meerwaarde niet in. De weg naar succes is het vergroten van de impact van de reis op de klant waarmee je de toegevoegde waarde voor zowel de klant als de reisonderneming vergroot.”


Maar alleen innoveren is best lastig en daar kan het Travel Impact Lab een belangrijke rol spelen. "Samen moeten we een innovatiecommunity creëren”, zei Appelman.


Wat is het Travel Impact Lab?

Het Travel Impact Lab staat open voor startups en bestaande reisorganisaties die aan innovatie willen werken. Een aparte plaats is belangrijk omdat reisbedrijven het druk hebben met de dagelijkse operatie en er daarom te weinig ruimte is voor innovatie. Bovendien is innoveren een echt vak waarbij het Lab specialisten invliegt. "Daarom willen we een speciale wereld creëren”, stelde Appelman. Bedrijven moeten zich ook realiseren dat veel innovaties niet lukken. Van de 3.000 ideeën, halen er 1.000 de eerste selectie, worden er 10 echt ontwikkeld, krijgen er 2 een projectlaunch en slaagt er maar eentje. "We gaan samen al in een vroeg stadium ideeën trechteren en toetsen, zodat we sneller ideeën naar de markt kunnen brengen.”




Het Travel Impact Lab moet de plek zijn:

  • Voor startups om hun concepten te toetsen, en de succeskansen fors te vergroten;
  • waar bedrijven naast hun operatie echt aan innovatie en disruptie kunnen werken;
  • waar reisconcepten van de toekomst worden geboren voor future generations;
  • om samen te komen voor inspiratie over reizen met impact;
  • waar reiskanalen de klant al hebben, waar techniek, vormgeving, coaches, mentoren, lean startup ruimtes en klantenpanel beschikbaar is.

Het Lab biedt drie verschillende diensten aan:


1 Accelerator

Met een team 14 weken systematisch werken met onze lean coaches om te kijken of je concept marktwaardig is

2 Sprints en Masterclasses

Korte intensieve begeleiding van 1 tot 2 weken om jouw innovatie te versnellen

3 Movement

We zijn een movement ecosysteem netwerk. Met vaste regelmaat komen we samen en delen we ervaring en kennis onder begeleiding van interessante sprekers.


De eerste accelerator start in oktober/november in Leiden. Andere locaties zijn Utrecht (Social Impact Factory) en Breda (NHTV). Startups betalen € 15.000 voor een traject in de accelerator, partners van het programma € 35.000 voor eenzelfde traject en andere bedrijven moet daarvoor € 45.000 betalen.


Reisbedrijven van het eerste uur zijn SNP Natuurreizen, Riksja Travel, en Airtrade. Aangesloten partners zijn Acato, Incentro, Triodos, NHTV en ANVR.

Link: https://www.travelimpactlab.nl
Trefwoorden: innovatie, reisbranche, startups, ondernemen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.