Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-06-2018
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme mei 2018

Trend: georganiseerd wandelen groeit als kool

Aantrekkelijke regio’s bieden volop wandelmogelijkheden

Trend: georganiseerd wandelen groeit als kool
Foto: Le Champion
Het lijkt een segment dat makkelijk is aan te boren: de wandelaars. Wandelen is razend populair, al jaren. Nieuw is dat evenementenorganisatie die wandelaars nu vol in het vizier hebben. Zelfs de reisindustrie pakt het breed op.


Gaan de wandelevenementen de kant op van de hardloopevenementen? Jarenlang leek de honger van de hardloper naar evenementen onstilbaar. Nu zie je dat evenementen afhaken, de markt is vol. De grote en de bijzondere evenementen pakken de markt van de hardlopers. Het is trendgevoelig geworden, dat is zichtbaar aan de opkomst van onder meer de urban trails. Dat zijn wedstrijden waarbij de eindtijd niet zo belangrijk is maar wel dat je volop de stad beleeft. Je loopt door gebouwen of locaties die normaliter geen hardloper binnen de muren ontvangen. Beleving is een sleutelelement geworden voor het hardlopen in evenementen. De wandelaar wordt volop ontdekt door evenementenorganisatoren. Op de redactie zien we veel nieuwe, eerste edities, van wandelevenementen binnenkomen. Onder meer zoeken organisatoren naar bijzondere natuur. Een mooi voorbeeld is de eerste wandeltocht door de Soesterduinen van organisator Le Champion. In samenwerking met Rotaryclub Soest-Baarn voegt Le Champion aankomende zomer een nieuw wandelevenement toe aan haar kalender. Op zaterdag 18 en zondag 19 augustus organiseren zij het eerste Soester Wandelweekend, de aftrap voor een groots en jaarlijks terugkerend evenement. De start en finish vinden plaats op het Gildeterrein Soest, bekend van de jaarlijkse Gildefeesten. Hierna volgen er routes over 10, 20 en 30 kilometer langs prachtige natuurgebieden en historische bezienswaardigheden. Hierin zie je ook de ervaring van deze organisator dat wandelaars vragen om een bijzondere omgeving waar ze doorheen lopen. Erfgoed vormt een belangrijke schakel, net als entertainment.


Positionering: bloeiende natuur en bijzondere locaties

In dit geval is de positionering rondom bloeiende natuur opgezet. Bewust is gekozen voor de datum in hartje zomer, zodat er een weekend lang gewandeld kan worden tussen de bloeiende heide. De Soester Duinenroute op zaterdag en de Baarnse Bossenroute op zondag laten de wandelaars in twee dagen de afwisselende omgeving van Soest en Baarn zien. De Soester Duinenroute gaat door de overweldigende zandvlaktes en het gebied de Korte Duinen en Lange Duinen. De Baarnse Bossenroute op zondag begint in Soest en gaat door het Baarnse bos, over de brede Beukenlaan en langs Paleis Soestdijk. Andere bijzondere bezienswaardigheden op de route zijn Landgoed Pijnenburg, Kasteel Groeneveld, De Paltz en Vliegbasis Soesterberg.


De vraag naar entertainment wordt duidelijker zichtbaar bij een nieuwe route binnen een bestaand evenement van Le Champion. Het gaat om een 26 kilometer lange route binnen het evenement Nieuwe route Oer-IJ Expeditie door Duin en Polder. De nieuwe route neemt de deelnemers mee op een bijzondere expeditie door zowel de duinen als de polder. De route is uniek, dit is namelijk de enige route die de duinen en polder met elkaar combineert. De wandelaarswandeleneerst door de bossen van Castricum en gaan daarna verder door de Castricummer polder. De nieuwe Polder en Duin route is een wandeltocht voor de fanatieke wandelaars die een extra sfeer laat proeven van het Oer-IJ gebied. De 26 kilometer Stelling van Amsterdam slingert door een waterrijk gebied, waar de wandelaars onderweg ook Fort aan Den Ham tegenkomen. Dit is één van de 42 forten die de Stelling van Amsterdam rijk is. Tijdens de Oer-IJ Expeditie draait het niet alleen omwandelen. De wandelaar wordt ook getrakteerd op een aantal leuke activiteiten en acts die in het teken staan van het vernieuwde thema. Dit thema blijft tot het laatste moment nog geheim.


Dat wandelaars op zoek zijn naar sterke evenementen blijkt ook uit de uitverkochte editie van de 30 van Zandvoort op 24 maart. Hiermee was de wandeltocht over 18 en 30 km voor het eerst in de historie uitverkocht, meldt de organisatie. Meer dan 4.000 wandelaars schreven zich in voor de hoofdafstand van het evenement. Om 09.00 uur klonk het startsignaal voor de 18 km, waaraan maar liefst 3.500 wandelaars deelnamen. "Ondernemers en inwoners van Zandvoort hebben weer een fantastische bijdrage gedaan om er ook dit jaar een feest van te maken in de badplaats. De wandelaars werden bij de finish extra in het zonnetje gezet door de gerbera die zij overhandigd kregen van de Gemeente Zandvoort. Met de live muziek en gevulde terrassen was het feest compleet in het centrum van Zandvoort. Ook de befaamde dorpstreintjes reden weer op en neer door het dorp om de wandelaars naar het station en het Circuit Zandvoort te brengen,” meldt de organisatie.


Wandelen in cijfers

De meeste recente cijfers zijn van 2015, gepubliceerd in 2016. Op dit moment wordt weer een groot onderzoek gehouden meldt belangenorganisatie Wandelnet.

  • 63% van de Nederlanders (10,5 miljoen personen) wandelt voor het plezier;
  • Er werden 441 miljoen wandelingen in 2015 gemaakt van minimaal 1 uur.Daarnaast werden er nog bijna 11 miljoen wandelingen van een half uur tot een uur gemaakt;
  • Wandelen was in 2015 de populairste vrijetijdsactiviteit (441 miljoen activiteiten), gevolgd door winkelen in de binnenstad (202 miljoen) en uit eten gaan (194 miljoen);
De wandelaar
  • Vrouwelijke wandelaars zijn met 55% net in de meerderheid ten opzichte van mannen (45%);
  • De gemiddelde groepsgrootte tijdens een wandeling is 2,2 personen;
  • 58% is tussen de 25-65 jaar oud;
  • De meeste wandelingen worden ondernomen door Lime consumenten(Leisure leefstijlen);
  • Top 3 motivatie: buiten willen zijn (30%), ontspanning/hoofd leegmaken (23%) en conditie (13%).

De wandeling

  • De gemiddelde afstand per wandeling is 7 kilometer;
  • Gemiddeld duurt een wandeling 1 uur en 52 minuten;
  • De omgeving, afstand van een route zelf en reisafstand naar startpunt zijn belangrijke aspecten bij de keuze.

Wandelen inspireert ontwikkeling reisproducten

Bij de reisindustrie wordt al veel op het sportieve wandelen gericht maar je ziet aan de samenwerking tussen touroperator Oad en de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) echt de verandering in de markt. Oad en KWBN hebben de verlenging van hun samenwerkingsovereenkomst voor 2018 op 20 maart bevestigd en getekend. Sinds enkele jaren werken zij al samen op het gebied van wandelevenementen in Mallorca en Marbella. Vanaf dit jaar zal de aandacht ook worden gevestigd op de ontwikkeling van aansprekende wandelreizen. KWBN en Oad hebben uitgesproken op het gebied van wandelreizen intensiever samen te werken. Wandelaars worden via KWBN actief betrokken bij het ontwikkelen van verschillende wandelreizen, zodat een product ontstaat dat goed aan de wensen van de reizende wandelaar voldoet.

Merkenstrategie rondom wandelaars


Paul Sanders, directeur KWBN: "In 2017 hebben we naar aanleiding van marktonderzoek een merkenstrategie vastgesteld, die de basis is voor de verdere ontwikkeling van wandelproducten voor alle typen wandelaars. De recreatieve wandelaar is daarbij een belangrijke doelgroep. Oad is al langere tijd een gewaardeerde partner van KWBN. Wij kijken ernaar uit om samen met Oad en actieve wandelaars uit onze achterban te komen tot onvergetelijke wandelervaringen in het buitenland.”


Arjan Koster, directeur Oad "Wij zijn verheugd met de uitbreiding van onze samenwerking. Vanuit onze doelgroep zien wij een duidelijke behoefte aan een andere, actievere invulling van hun vakanties. Ons wandelreisproduct groeit dan ook als kool. Met deze samenwerking en bundeling van kennis en kunde zijn wij nog beter in staat de juiste reizen aan te bieden aan de wandelaar.”


1.000 duurzame panelen

De wandelaar wordt veeleisender. Een leuke route lijkt niet genoeg meer. De consument is kritisch op de omgeving, de faciliteiten zoals horeca en extra attracties. De regio Twente heeft ook goed in de gaten dat je de boodschap over duurzaamheid en communicatie kunt samenvoegen. Woensdag 14 maart 2018 heeft wethouder Van Agteren van Enschede samen met de portefeuillehouders van vrijetijdseconomie het eerste informatiepaneel onthuld op het vliegveld in Enschede. Dit jaar worden 1000 nieuwe duurzame panelen geplaatst, zodat recreanten en toeristen Twente kunnen ontdekken. De 1000 nieuwe panelen geven informatie over wandel-, fiets-, mountainbike- en paardrijnetwerk in Twente.


Naast de routes wordt er ook aandacht besteed aan interessante thema’s die in het gebied spelen, zoals specifieke informatie over dorpen & steden waar je langs komt en de bijzondere flora & fauna. Hierin merk je opnieuw de vraag van de wandelaar naar extra informatie. Het wil graag de lagen zien en ervaren bovenop de activiteit van het wandelen zelf. Op de nieuwe panelen wordt informatie van diverse organisaties, zoals gemeenten, natuurorganisaties en waterschap gebundeld. Hierdoor krijg je minder borden in het landschap en worden de recreanten en toeristen beter geïnformeerd over het gebied. "Recreanten en toeristen krijgen door de duurzame panelen meer en gebundelde informatie over het gebied, zodat ze het prachtige Twente kunnen ontdekken”, benadrukt Hans van Agteren.


Duurzaam beheer

De 1.000 nieuwe informatiepanelen zijn van duurzaam materiaal gemaakt. Ze hebben een milieuvriendelijke folie en er wordt gebruikgemaakt van ecologische inkt. De folie kan eenvoudig worden vervangen. Dit betekent dat in de toekomst alleen een nieuwe folie gemaakt hoeft te worden als de informatie wordt geactualiseerd. Een duurzame en goedkope oplossing. Bovendien koppelt deze regio informatie voor verschillende gebruikers. Wandelend, op de fiets, op de mountainbike, te paard of met de auto, allemaal komen ze deze borden tegen.


Wandelen strategisch aanpakken

De provincie Utrecht vindt het aanspreken van de wandelaar een groot strategisch punt voor de regio. Daarom werd het Routebureau Utrecht opgezet waar Jeroen van Noort de leiding over heeft. De officiële start vond plaats tijdens de Fiets en Wandelbeurs in februari plaats. Vanwege de wens en behoefte om in Utrecht één aanspreekpunt te creëren voor routegebonden recreatie hebben de gemeenten en provincie besloten om een routebureau te realiseren. Naast uniform routebeheer, advies en routeontwikkeling zijn gezamenlijke informatievoorziening en marketing van de routes de kerntaken van het Routebureau Utrecht. De rol als ‘spin in het web’ is zichtbaar voor iedereen die beroepshalve met routes, recreatie en toerisme te maken heeft. Het past in de ambities van de regionale en lokale overheden om meer mensen te laten bewegen. Tegelijkertijd bezorgt de vrijetijdseconomie mooie omzetten in de groene gebieden.


Gemeenten en provincie hebben de ambitie om meer inwoners en bezoekers op de fiets, wandelend of varend te laten genieten van de provincie Utrecht. Wandel- en fietsroutes zijn een belangrijk middel om Utrechtse iconen te beleven, zoals de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de Romeinse Limes of de vele kastelen en buitenplaatsen. Binnen de trend is zichtbaar dat de consument meer lagen op het wandelen wil ervaren. Tegelijkertijd kunnen de regionale en de lokale overheden beter de erfgoederen presenteren. Het Routebureau Utrecht zal een coördinerende rol spelen in de verbetering van bestaande routes en bij ontwikkeling van nieuwe routes en netwerken. Ter gelegenheid van de presentatie van het Routebureau Utrecht en de marketingstrategie Utrecht Region is er een routeboekje samengesteld met 10 mooie fiets- en wandelroutes in Utrecht. Dit routeboekje is te downloaden via de nieuwe website routesinutrecht.nl.


Trefwoorden: dagrecreatie, sport, wandelen

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...