Geplaatst op: 25-06-2018
Auteur: Jan Jaap Thijs
Bureau Ruimte en Vrije Tijd
Publicatie: Vrijetijdstudies, 2017-2

De inspiratie van Jan Jaap Thijs

De inspiratie van Jan Jaap Thijs
Leeftijd: 39


Afgestudeerd aan: Universiteit van Amsterdam, sociale geografie


Huidige functie: Senior adviseur en partner bij het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd


Is momenteel inhoudelijk bezig met: een gevarieerd pakket aan werkzaamheden, waarvan de leidraad is: de bijdrage aan een vitale vrijetijdseconomie.


Hoog op de agenda: de vitaliteit van de verblijfsrecreatie. Van diepgaande onderzoeken op regioniveau, zoals een net afgerond onderzoek in het Overijssels Vechtdal, tot bijdragen aan concrete oplossingen aan de keukentafel van de ondernemer, bijvoorbeeld in het Kwaliteitsteam Veluwe.


Een ander interessant vraagstuk: hoe invulling te geven een toekomstbestendig en kwalitatief hoogstaande toeristische informatievoorziening in de regio? Een ingewikkeld, maar inspirerend, procesvraagstuk waar ik me in de Achterhoek mee bezig mag houden.


En veel visietrajecten: waar moet het in de toekomst naar toe met het toerisme in een bepaalde gemeente? Geen vraagstuk en situatie is dezelfde en toch kunnen regio’s zo veel van elkaar leren. Dat maakt mijn werk ook zo mooi.


Is naast het werk vooral druk met: Wandelen, zingen in een kleine vocal group, mijn gezin en actief in het bestuur van de Stichting Smith Magenis Nederland, die het leven van ouders, familie en verzorgers van kinderen met dit zeldzame syndroom wil ontlasten. Mijn zoon heeft ditzelfde bijzondere syndroom.


Krijgt inspiratie van: de natuur en buitenlucht. De beste ideeën komen als ik een wandeling maak of een kort hardloop ommetje maak. Maar ook van muziek. En natuurlijk de energie van andere mensen. Ondernemers met mooie ideeën, bestuurders die visie durven te tonen of ambtenaren die met passie hun werk doen. Het mooie is dat je uiteindelijk bij iedereen wel die drijfveren kunt vinden; het mooiste vind ik als je dat enthousiasme kunt vinden. Als ook bij anderen de glimlach op de lippen ontstaat, of inspiratie om weer verder te gaan.


Zou, indien daartoe de gelegenheid zou zijn, graag nog eens… een lange trektocht willen maken. Een LAW in Nederland of ergens in de bergen. Of, als mijn kinderen ouder zijn, nog een keer terug naar Afrika, voor de mensen en de natuur.

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...