Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's
In Vlaanderen bleven 7,5 miljoen vakantiegangers overnachten in 2016. De Vlaamse regio's zijn goed voor 2,9 miljoen vakantiegangers (39%), dit is net iets meer dan de Kust (33%) en de vijf kunststeden (28%). De belangrijkste markten voor de Vlaamse regio's zijn het binnenland en Nederland, met samen 2,3 miljoen vakantiegangers. Populairste Vlaamse regio is Limburg met een aandeel van 42% in het aantal vakantiegangers. De Belgische en Nederlandse vakantiegangers besteedden samen 390 miljoen euro in de Vlaamse regio's in 2016.


Deze bevindingen maken deel uit van een nieuw onderzoek bij Vlaamse en Nederlandse vakantiegangers in hotels, gastenkamers, vakantiewoningen, campings en vakantieparken die verblijven in één van de 16 Vlaamse regio’s (Vlaanderen zonder de Kust en de Kunststeden). Opvallend zijn de grote verschillen in type gast, boekingsgedrag en activiteiten tussen de verschillende typen logies.


Op vakantie in Vlaanderen om te fietsen en te wandelen

De belangrijkste redenen om te kiezen voor een vakantie in één van de Vlaamse regio’s blijven de mogelijkheden tot een rustige vakantie (33%), de fiets- (32%) en wandelmogelijkheden (27%) en het landschap of de omgeving (29%). Bij de Nederlandse vakantiegangers spelen ook specifieke bezienswaardigheden (20%) of de vlotte bereikbaarheid (23%) mee. Om zich vooraf te informeren over de regio baseert de vakantieganger zich vaak op een eerder bezoek aan de regio (39%) of informatie van familie of vrienden (17%). Online kanalen zijn duidelijk belangrijker om zich vooraf te informeren (40%) dan brochures of drukwerk (17%). Bij de online kanalen zijn de website van het logies en de websites van

de toeristische regio’s of provincies de belangrijkste.


Voor de keuze van het logies is de ervaring van een eerder bezoek doorslaggevend (35%). Andere bepalende elementen zijn de aantrekkelijkheid van de regio (28%) en de prijs (26%). De vakantieganger in Vlaamse regio’s gaat graag op restaurant (51%) of iets gaan drinken (62%). Ook fiets- (35%) en wandeltochten (47%) komen vaak aan bod. Bij het maken van een fietstocht maakt 78% van de vakantiegangers gebruik van het fietsnetwerk. Bij de wandeltochten maakt men meer gebruik van de lusvormige wandelroutes (43%).


Elk logies trekt een specifiek publiek

De activiteiten tijdens een vakantie hangen samen met de logiesvorm waarin men verblijft. Ook het profiel van de vakantieganger verschilt naargelang de logiesvorm. Het typische publiek in hotels zijn koppels (48%), in één op drie gevallen 65 jaar of ouder (30%) en weinig kinderen (6%). Toch komt 46% in een ruimer gezelschap dan het gezin. 39% boekt het hotel een maand of korter voor vertrek. 23% boekt via een boekingssite. Bij de keuze van het hotel speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol. De hotelgast bezoekt vaker cultuurhistorische bezienswaardigheden (47%) en houdt ook van shoppen (29%). Een hotelgast besteedt gemiddeld 128 euro per persoon per nacht.


Net als in een hotel komen bij gastenkamers koppels vaak voor (49%), maar de kinderen jonger dan 18 jaar zijn hier beter vertegenwoordigd (12%). Gemiddeld reserveert men 2,5 maanden voor vertrek. 80% boekt rechtstreeks bij het logies en bij 61% is dit nog via telefoon of email. Ook hier speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol en worden cultuurhistorische bezienswaardigheden vaker bezocht (49%). 33% proeft van de streekproducten. Opvallend is dat 81% van de gasten specifieke informatie van de logiesuitbater krijgt. De gemiddelde besteding per persoon per nacht bij een gastenkamer is 110 euro.


In een vakantiewoning logeert men vooral met een gezelschap ruimer dan enkel het gezin (90%). Opvallend is dat vakantiewoningen vaak geboekt worden door 3-generatie-gezelschappen (kleinkinderen, ouders en grootouders) (42%). Bovendien is de vakantiewoning gemiddeld 7 maanden voor vertrek geboekt. Bij de keuze van de vakantiewoning is het aantal slaapkamers of bedden het belangrijkste criterium (50%), belangrijker dan de regio of de prijs. 80% maakt ook gebruik van informatie aanwezig in het logies, vooral van wandelkaarten. Bij een verblijf in een vakantiewoning maakt 71% één of meerdere wandeltochten. De gemiddelde besteding per persoon per nacht in een vakantiewoning is 47 euro.


Campings trekken een gevarieerd publiek, van jong tot oud: 32% zijn kinderen en 34% is ouder dan 50 jaar. 23% van de campinggasten komt met de kampeerauto. Het verblijf op een camping wordt gemiddeld 1,5 maand voor vertrek geboekt, bij 36% is dit zelfs één week of korter. 91% reserveert rechtstreeks bij het logies en 48% reserveert via de website van de camping. De campinggast gaat opvallend meer zwemmen (49%). Gemiddeld besteedt men 33 euro per persoon per nacht.


Bij vakantieparken zijn de kinderen het sterkst aanwezig: 40% is jonger dan 18 jaar. Met 7% zijn de 65+’ers het minst vertegenwoordigd. 37% boekt het verblijf een maand of korter voor vertrek. 91% reserveert rechtstreeks bij het park, meestal via de website (77%). Belangrijke redenen om voor het vakantiepark te kiezen zijn de (zwem)faciliteiten in het park en de kindvriendelijkheid. De belangrijkste activiteit is dan ook zwemmen (89%), maar ook uitrusten en niets (moeten) doen scoort hoog (52%). Gemiddeld besteedt men 61 euro per persoon per nacht.


Het onderzoek De recreatieve verblijfstoerist in de Vlaamse regio’s anno 2017 werd uitgevoerd door de vijf provinciale toeristische organisaties in 2017. Naast de globale resultaten voor alle Vlaamse regio’s samen heeft elke provinciale toeristische organisatie ook specifieke resultaten voor de provincie of voor de Vlaamse regio’s in hun provincie.

Trefwoorden: toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...