Geplaatst op: 27-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's
In Vlaanderen bleven 7,5 miljoen vakantiegangers overnachten in 2016. De Vlaamse regio's zijn goed voor 2,9 miljoen vakantiegangers (39%), dit is net iets meer dan de Kust (33%) en de vijf kunststeden (28%). De belangrijkste markten voor de Vlaamse regio's zijn het binnenland en Nederland, met samen 2,3 miljoen vakantiegangers. Populairste Vlaamse regio is Limburg met een aandeel van 42% in het aantal vakantiegangers. De Belgische en Nederlandse vakantiegangers besteedden samen 390 miljoen euro in de Vlaamse regio's in 2016.


Deze bevindingen maken deel uit van een nieuw onderzoek bij Vlaamse en Nederlandse vakantiegangers in hotels, gastenkamers, vakantiewoningen, campings en vakantieparken die verblijven in één van de 16 Vlaamse regio’s (Vlaanderen zonder de Kust en de Kunststeden). Opvallend zijn de grote verschillen in type gast, boekingsgedrag en activiteiten tussen de verschillende typen logies.


Op vakantie in Vlaanderen om te fietsen en te wandelen

De belangrijkste redenen om te kiezen voor een vakantie in één van de Vlaamse regio’s blijven de mogelijkheden tot een rustige vakantie (33%), de fiets- (32%) en wandelmogelijkheden (27%) en het landschap of de omgeving (29%). Bij de Nederlandse vakantiegangers spelen ook specifieke bezienswaardigheden (20%) of de vlotte bereikbaarheid (23%) mee. Om zich vooraf te informeren over de regio baseert de vakantieganger zich vaak op een eerder bezoek aan de regio (39%) of informatie van familie of vrienden (17%). Online kanalen zijn duidelijk belangrijker om zich vooraf te informeren (40%) dan brochures of drukwerk (17%). Bij de online kanalen zijn de website van het logies en de websites van

de toeristische regio’s of provincies de belangrijkste.


Voor de keuze van het logies is de ervaring van een eerder bezoek doorslaggevend (35%). Andere bepalende elementen zijn de aantrekkelijkheid van de regio (28%) en de prijs (26%). De vakantieganger in Vlaamse regio’s gaat graag op restaurant (51%) of iets gaan drinken (62%). Ook fiets- (35%) en wandeltochten (47%) komen vaak aan bod. Bij het maken van een fietstocht maakt 78% van de vakantiegangers gebruik van het fietsnetwerk. Bij de wandeltochten maakt men meer gebruik van de lusvormige wandelroutes (43%).


Elk logies trekt een specifiek publiek

De activiteiten tijdens een vakantie hangen samen met de logiesvorm waarin men verblijft. Ook het profiel van de vakantieganger verschilt naargelang de logiesvorm. Het typische publiek in hotels zijn koppels (48%), in één op drie gevallen 65 jaar of ouder (30%) en weinig kinderen (6%). Toch komt 46% in een ruimer gezelschap dan het gezin. 39% boekt het hotel een maand of korter voor vertrek. 23% boekt via een boekingssite. Bij de keuze van het hotel speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol. De hotelgast bezoekt vaker cultuurhistorische bezienswaardigheden (47%) en houdt ook van shoppen (29%). Een hotelgast besteedt gemiddeld 128 euro per persoon per nacht.


Net als in een hotel komen bij gastenkamers koppels vaak voor (49%), maar de kinderen jonger dan 18 jaar zijn hier beter vertegenwoordigd (12%). Gemiddeld reserveert men 2,5 maanden voor vertrek. 80% boekt rechtstreeks bij het logies en bij 61% is dit nog via telefoon of email. Ook hier speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol en worden cultuurhistorische bezienswaardigheden vaker bezocht (49%). 33% proeft van de streekproducten. Opvallend is dat 81% van de gasten specifieke informatie van de logiesuitbater krijgt. De gemiddelde besteding per persoon per nacht bij een gastenkamer is 110 euro.


In een vakantiewoning logeert men vooral met een gezelschap ruimer dan enkel het gezin (90%). Opvallend is dat vakantiewoningen vaak geboekt worden door 3-generatie-gezelschappen (kleinkinderen, ouders en grootouders) (42%). Bovendien is de vakantiewoning gemiddeld 7 maanden voor vertrek geboekt. Bij de keuze van de vakantiewoning is het aantal slaapkamers of bedden het belangrijkste criterium (50%), belangrijker dan de regio of de prijs. 80% maakt ook gebruik van informatie aanwezig in het logies, vooral van wandelkaarten. Bij een verblijf in een vakantiewoning maakt 71% één of meerdere wandeltochten. De gemiddelde besteding per persoon per nacht in een vakantiewoning is 47 euro.


Campings trekken een gevarieerd publiek, van jong tot oud: 32% zijn kinderen en 34% is ouder dan 50 jaar. 23% van de campinggasten komt met de kampeerauto. Het verblijf op een camping wordt gemiddeld 1,5 maand voor vertrek geboekt, bij 36% is dit zelfs één week of korter. 91% reserveert rechtstreeks bij het logies en 48% reserveert via de website van de camping. De campinggast gaat opvallend meer zwemmen (49%). Gemiddeld besteedt men 33 euro per persoon per nacht.


Bij vakantieparken zijn de kinderen het sterkst aanwezig: 40% is jonger dan 18 jaar. Met 7% zijn de 65+’ers het minst vertegenwoordigd. 37% boekt het verblijf een maand of korter voor vertrek. 91% reserveert rechtstreeks bij het park, meestal via de website (77%). Belangrijke redenen om voor het vakantiepark te kiezen zijn de (zwem)faciliteiten in het park en de kindvriendelijkheid. De belangrijkste activiteit is dan ook zwemmen (89%), maar ook uitrusten en niets (moeten) doen scoort hoog (52%). Gemiddeld besteedt men 61 euro per persoon per nacht.


Het onderzoek De recreatieve verblijfstoerist in de Vlaamse regio’s anno 2017 werd uitgevoerd door de vijf provinciale toeristische organisaties in 2017. Naast de globale resultaten voor alle Vlaamse regio’s samen heeft elke provinciale toeristische organisatie ook specifieke resultaten voor de provincie of voor de Vlaamse regio’s in hun provincie.

Trefwoorden: toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...