Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

SAMR en provincies actualiseren leefstijlen

SAMR en provincies actualiseren leefstijlen

Acht samenwerkende provincies hebben de zogenoemde Leisure Leefstijlen geactualiseerd. Overheden, organisaties en ondernemers hebben daarmee beter inzicht in de vrijetijdswensen- en behoeften van Nederlanders. Door een investering van de provincies is alle informatie voor het eerst vrij toegankelijk op de website www.leefstijlvinder.nl. De technologische en mediaontwikkelingen maakten dat een aanscherping van de stijlen nodig was.


Consumenten bepalen hun keuze voor een vakantie of uitje niet alleen op demografische aspecten (leeftijd, woonplaats, inkomen), maar vooral op basis van wensen, motieven en interesses. De Leefstijlvinder geeft inzicht in de omvang van groepen en hun vrijetijdsvoorkeuren. Met die kennis en informatie kunnen stakeholders in de toeristische en culturele sector hun marketing en communicatie afstemmen op de verschillende doelgroepen. Belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen decennium maakten een actualisatie van de leefstijlen nodig. Tien jaar geleden, toen de Leisure Leefstijlen in opdracht van RECRON werden ontwikkeld, maakten 50-plussers bijvoorbeeld nog nauwelijks gebruik van sociale media. Een medium als Hyves was destijds groot, terwijl belangrijke actiesites als Vakantieveiling.nl of Groupon nog niet eens bestonden. Tegenwoordig boekt een belangrijk deel van de consumenten vakanties of uitjes via dit soort sites.


7 groepen

Daarom gaven de betrokken provincies SAMR Marktvinders de opdracht voor het opnieuw beschrijven van de leefstijlen. Het bureau deelt de Nederlandse vakantieganger en recreant op in zeven doelgroepen en beschrijft uitvoerig wat hun wensen en behoeftes zijn.


De Leefstijlen nu gratis toegankelijk op Leefstijlvinder.nl

Voor het eerst zijn de leefstijlen digitaal beschikbaar. Belanghebbenden vinden alle informatie op de website www.leefstijlvinder.nl. Deze gratis toegankelijke website biedt ondernemers en overheden veel functionele handvatten. Op eenvoudige wijze kunnen ze bijvoorbeeld zelf een postcodeanalyse uitvoeren. Hiermee kan een specifiek bezoekersbestand worden voorzien van een leefstijlprofiel, waarmee een ondernemer inzicht krijgt in de interesses en wensen van hun (potentiële) bezoekers. Een gemeenteatlas biedt inzicht in de omvang van de leefstijlgroepen en het lokale vrijetijdsgedrag.


SAMR Marktvinders heeft de leefstijlen beschreven in opdracht van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De provincies werken samen met adviesbureaus en marketingorganisaties die de leefstijlen uitdragen en vertalen naar praktische tools. Gecertificeerde partners zijn te vinden op de website.

Trefwoorden: recreatie, toerisme, leefstijlen, marketing, productontwikkeling, social media, vijftigplus

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...