Geplaatst op: 03-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vijf typen kampeerders

Vijf typen kampeerders
Kampeergerelateerde zoekopdrachten zijn erg populair op Marktplaats. Van januari tot halverwege juni vonden er op Marktplaats 5.287.570 zoekopdrachten plaats naar camper en 4.334.779 zoekopdrachten naar caravan. Om meer te weten te komen over de Nederlandse kampeerder liet Marktplaats door PanelWizard onderzoek doen naar de Nederlandse kampeerder en vond vijf verschillende kampeertypes met elk een eigen motief om met een caravan of camper op reis te gaan.


Waarom kamperen?

Volgens onderzoek van PanelWizard voor Marktplaats is de belangrijkste reden om met de camper of caravan op vakantie te gaan de zekerheid van een slaapplaats (52%) en de luxe van een eigen ‘huisje’ (50%). Niet afhankelijk zijn van anderen (49%), flexibiliteit en vrijheid (48%) en tot rust komen in het buitenleven (48%) zijn daarnaast redenen om je vakantie op een camping door te brengen. Nederlanders ervaren de meeste stress als ze moeten parkeren op krappe plekken (20%) of moeten rijden in smalle straatjes (12%).


Veel verschillende kampeermotieven

De ene kampeerder is de ander niet, kamperen kan in allerlei vormen en maten. Daarom heeft Marktplaats verschillende kampeertypes voorgelegd aan caravan- en camperbezitters om te kijken op welke manier Nederlanders nou het liefst kamperen.


1. Happy Campers

Dit zijn mensen die kamperen omdat ze het tof vinden en willen genieten van de vrijheid. Meer dan de helft (57%) vindt zichzelf een ‘Happy Camper’.


2. Roadtrippers

Van camping naar camping trekken? Dan ben je een echte roadtripper. 28% van de mensen ziet zichzelf als ‘roadtripper’.


3. Family Minded

Met het hele gezinnetje op pad? Leuk! Een ‘Family Minded’-kampeerder heeft de camper of caravan hier helemaal omheen gebouwd. 14% van de Nederlanders kampeert het liefst op deze manier.


4. Socials

Kamperen en nieuwe mensen ontmoeten is de ideale combinatie. 13% van de mensen ziet zichzelf dan ook als een ‘social’.


5. World travellers

Genoeg vakantiedagen over? 12% van de mensen is het liefst zo lang mogelijk met de caravan of camper op reis om de hele wereld te zien.

Link: https://www.panelwizard.com/kamperen-marktplaats-2018
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, caravans, campers, motieven

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...