Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten
De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De
gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder opschalen omdat niet alleen passagiers
stranden in de luchthaven maar ook gevaarlijke situaties op en rond de
luchthaven ontstaan.
1) "Een incident bij een organisatie met de omvang van de internationale luchthaven Schiphol kan grote effecten hebben op de openbare orde en veiligheid, zowel in als om de luchthaven. Het verdient aanbeveling om tijdens een incident beter de impact op de omgeving van Schiphol in beeld te houden."
2) "In dit geval had er eerder opgeschaald kunnen en moeten worden. Die tijdige opschaling had op initiatief van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, de Veiligheidsregio Kennemerland of de gemeente kunnen plaatsvinden. Tevens moet de informatiedeling tussen alle partijen versterkt worden en is het aan te bevelen het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol nader uit te werken met scenario´s op het gebied van de openbare orde en veiligheid."
Dit zijn twee conclusies uit de gezamenlijke
evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio
Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee, naar aanleiding van de
stroomstoring op zondag 29 april. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding
van het Instituut voor Veiligheids- en
Crisismanagement. Overigens meldt Schiphol de evaluatie niet op zijn eigen
website.
Relativering
Uit de evaluatie blijkt ook dat alle betrokkenen onder bijzondere
omstandigheden hebben gedaan wat nodig was. Binnen relatief korte tijd waren de
grootste problemen verholpen, zonder dat zich noemenswaardige incidenten hebben
voorgedaan. Het vliegverkeer en de afhandeling daarvan, kon dezelfde ochtend
volledig worden hervat. De uitkomst en de genomen maatregelen waren, ook zonder
de leerpunten die uit de evaluatie bleken, waarschijnlijk hetzelfde geweest.
Stroomstoring leidt tot volle wegen en stilstaande treinen
Als gevolg van een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april 2018 check-in-systemen
en vluchten uit op Schiphol. Hierdoor konden reizigersstromen niet worden
verwerkt en ontstond grote drukte in de vertrekhallen. Om de reizigers zo goed
mogelijk op te vangen en te helpen en om de openbare orde te handhaven, waren
de toegangswegen afgesloten. Zodat de drukte op de luchthaven niet nog meer kon
toenemen. Daarbij waren Schiphol en de Koninklijke Marechaussee er vooral op
gericht om de veiligheidsrisico’s als gevolg van de overvolle vertrekhallen zo
snel mogelijk te verminderen en de reizigersstroom goed te begeleiden. Helaas
had dit tot gevolg dat omliggende snelwegen vol liepen en treinen op andere
stations moesten stoppen.
Diverse bronnen meldden dat passagiers door bermen liepen om
de vertrekhallen te bereiken. Dat leidde tot gevaarlijke verkeerssituatie.
Burgemeester Onno Hoes: "Zoals na ieder incident zijn er leerpunten.
Daarom hebben we met de betrokken partijen Schiphol, de gemeente
Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee,
de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de
Nationale Politie en onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en
Crisismanagement geëvalueerd. Daaruit zijn gezamenlijke aanbevelingen gekomen,
die nu verwerkt worden."