Geplaatst op: 13-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Slaapplaatsen in Nijmegen bijna uitverkocht

Slaapplaatsen in Nijmegen bijna uitverkocht
Foto: Vierdaagse / Bram Brinkman
Dat de Vierdaagse een grote druk legt op overnachtingsmogelijkheden in Nijmegen is logisch. Metazoekmachine voor vakantiehuizen HomeToGo.nl onderbouwt dat nu ook met cijfers. Op 10 juli, een week voor de start van het evenement is 5% van de accommodaties in Nijmegen nog beschikbaar. Ook de prijzen liggen flink hoger dan in andere weken.

HomeToGo beschikt doorgaans over 1.116 accommodaties in Nijmegen van 36 verschillende aanbieders waaronder Booking, Tripadvisor en Belvilla. Ondanks het ruime aanbod is er gedurende de periode van 17 tot 20 juli tijdens de Vierdaagse vrijwel niets meer beschikbaar. De bezettingsgraad van de accommodaties is maar liefst 95%.  

August Vonk, PR Manager van HomeToGo Nederland, licht toe: "We zagen dit jaar een bijzonder grote toename in het aantal boekingsverzoeken voor een accommodatie tijdens de Vierdaagse. Onze zoekmachine weergeeft doorgaans meer dan 1.000 accommodaties, van verschillende grote aanbieders, in de stad. Een week van tevoren zijn hier slechts nog 62 accommodaties van te boeken tegen hoge prijzen.”  

Tabel 1: Prijs & beschikbaarheid tijdens en na de Vierdaagse      

 

 

Datum

Mediaanprijs per overnachting

Aantal aangeboden verblijven

Aantal beschikbare verblijven

Beschikbaarheids-

percentage

Tijdens de vierdaagse

€145

1.116

62

5%

Na de vierdaagse 24 - 27 juli

€86

1.116

260

23%


De mediaanprijs voor een overnachting in een verblijf voor minimaal twee personen bedraagt gedurende de Vierdaagse (17 tot 20 juli) €145 per nacht. Uit de bovenstaande tabel blijkt dat de prijs voor een overnachting in de daaropvolgende week maar liefst 41% goedkoper is. Ook het beschikbaarheidspercentage van accommodaties in de regio stijgt direct met 18%.  

Onderzoeksopzet
Op 10 juli werd de bovengenoemde data opgevraagd. De mediaan prijzen zijn gebaseerd op de accommodaties die nog beschikbaar waren tijdens de aangegeven datums. Daarnaast zijn alle geanalyseerde accommodaties voor minimaal 2 personen. De prijzen en het aantal aangeboden verblijven in Nijmegen zijn afkomstig van HomeToGo.nl. Het kan voorkomen dat de prijzen fluctueren wegens annuleringen.
Trefwoorden: evenementen, bungalowparken, hotels, vakantiehuizen, b&b

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...