Geplaatst op: 19-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Foto: Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vaker en verder uit. Waar de maanden juli en augustus vroeger voor lege kamers in de business hotels buiten Amsterdam zorgden, is dat tegenwoordig wel anders. Zo kent Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp gedurende het grootste deel van het jaar inmiddels een bezettingsgraad van meer dan 90% en lijkt het alleen nog maar drukker te worden.


Geen lege hotelkamers in de laagseizoenen of weekends en ook veel zakelijke bezoekers en bijeenkomsten in de zomer. Dat is vooral hetgeen wat General Manager Floris Licht van Novotel Amsterdam Schiphol Airport merkt. Een unicum.

"Voorheen waren we als hotel voor vooral de zakelijke markt in het weekend blij met een bezetting van 40 - 50%. Dat is nu allang niet meer zo. Nu is een bezettingsgraad van 90% de nieuwe norm, ook in het weekend en in de maanden juli en augustus. Daarnaast zijn we de zomermaanden druk met veel zakelijke events en meetings. De laagseizoenen worden dus steeds korter."

Druk op hotels neemt toe

De reden voor de hogere bezetting ligt volgens Licht voor de hand: "Bezoeken aan de stad Amsterdam nemen alsmaar toe en daarmee ook de druk op de hotels.” Daarbij komt dat de gemeente Amsterdam momenteel een actief beleid voert om het aantal toeristen in het centrum terug te dringen. Een hotelstop en extra beperkingen voor airbnb’s zijn hier een onderdeel van. "Toch is Amsterdam vaak alsnog te vol en hectisch. Veel gasten vinden het dan ook heerlijk om na een dag in de stad nog even te kunnen ontspannen op ons rustige terras.”

Licht gaat verder: "Ook nemen steeds meer shortstayhotels, die voor langere periode aan expats verhuurd worden, de plek van reguliere hotels in. En alhoewel er al veel kamers in de regio’s buiten Amsterdam zijn bijgekomen, toch kan dit de alsmaar toenemende vraag gewoonweg niet bijhouden. Dus stijgen de prijzen. Genoeg aanleiding voor mensen om verder weg en in andere perioden te kijken. Dat geldt ook voor de zakelijke gasten en hun bijeenkomsten. Daarom zijn onze 314 kamers en andere faciliteiten nu ook in de zomer vaak volgeboekt.”

Trefwoorden: hotel, trend, zomer, zakelijk reizen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.